Sklandytuvai LAK-9 ir LAK-9M „Lietuva“ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LAK-9 „Lietuva“ – tai laisvos klasės plastmasinės konstrukcijos sklandytuvas. Pirmą kartą pakilo į orą 1976 m. gegužės 12 d. Tai vadinamoji trečioji „Lietuvų“ serija. Surenkamas LAK-9 Sparnas – dviejų dalių kesoninės konstrukcijos su dėžutinio skerspjūvio lonžeronu. Kevalai yra trisluoksnės konstrukcijos: dviejų stiklo audinio sluoksnių ir putoplasto užpildo tarp jų. Priekiniame kesone įmontuoti vandens balasto bakai. Sparnų ir liemens sujungimo sistema įgalina greitai sklandytuvą sumontuoti ir išmontuoti, nes lonžeronų galai sujungiami centrinio piršto pagalba. Valdymo sistemos sujungiamos specialiomis movomis. Užsparniai turi keturias padėtis: –8°, 0°, +8°, ir +12°. Interceptorių (oro stabdžių) konstrukcija metalinė. Liemuo – monokoko konstrukcijos, uodegoje pereinantis į kilį, o sparnų tvirtinimo vietoje sustiprintas špantais. Kabina uždengta nuimamu organinio stiklo gaubtu. Važiuoklę sudaro įtraukiamas ratukas su stabdžiais ir penumo hidrauline amortizacija bei uodegos ramstis. Uodega – klasikinės schemos su pakeltu stabilizatoriumi. Posūkio vairas medinės konstrukcijos. Stabilizatorius yra valdomas, atskiro aukščio vairo nėra. Jo konstrukcija analogiška sparnų konstrukcijai. Sklandytuvo prietaisų lentoje įmontuota aukštimatis, greitimatis, variometrai, kompasas, aviahorizontas ir radijo stotis. Reikalui esant galima įmontuoti ir deguonies aparatūrą. 1977 04 30 buvo apskraidytas patobulintas sklandytuvo variantas LAK-9M. Tai ketvirtoji serija. Šioje konstrukcijoje buvo 20 kg sumažintas svoris. LAK-9M Techniniai duomenys
Inžinierius konstruktorius V. Mekšriūnas „Sparnai“ 1977 Nr.2 Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008 |