Sklandytuvas SZD-32A „Foka-5“ |
||||||||||||||||||||||||||||||
„Foka-5“ (SZD-32A) — Lenkijoje sukonstruotas ir pagamintas sportinis vienvietis sklandytuvas, tuomet atitikęs standartinės klasės reikalavimus. Jį 1967 m. sukonstravo inžinierius W. Okarmus. 1968 m. Lenkijos komandos narys E. Makula su šiuo sklandytuvu dalyvavo pasaulio sklandymo čempionate. „Foka-5“ — aukštasparnis monoplanas su T formos uodega. Sparnas trapecinės formos, laminarinio profilio. Jis medinis, sumontuotas iš suklijuotų viršutinės ir apatinės sparno dangos fanerinių kiautų, kuriems standumą suteikia nerviūros ir stringeriai, sparno pradžioje pereiną į sparnų sujungimo mazgą. Sparne sumontuoti eleronai ir oro stabdžiai (interceptoriai). Eleronas prie sparno tvirtinamas trimis šarnyriniais mazgais. Eleronų ir oro stabdžių valdymo traukės yra sparno viduje. Sklandytuvo liemenį sudaro 22 stringeriais sujungti ir fanera aptraukti rėmai. Liemens priekis ir sparnų tvirtinimo prie liemens vieta dengti stikloplastu. Priekinė liemens dalis – sklandytojo – kabina – uždengta organinio stiklo gaubtu. Po kabina yra apsauginė amortizuojanti slidė, už jos neįtraukiamas ratukas. Liemens užpakalyje dar yra užpakalinis amortizuojantis ramstis. Liemuo baigiasi kiliu, prie kurio dviejuose taškuose šarnyriškai tvirtinamas posūkio vairas. Ant kilio taip pat šarnyriškai tvirtinimas aukštumos vairas su atvirkštiniu servokompensatoriumi ir priešsvoriu. Kabinos priekyje įrengta prietaisų lenta, kurioje yra šie aeronavigaciniai prietaisai: greičio rodyklė, aukštimatis, du variometrai, kompasas, posūkio-pokrypio rodyklė. Papildomai gali įmontuotas dirbtinio aviahorizonto prietaisas ir deguonies aparatūra, leidžianti atlikti aukštuminius skraidymus debesyse. Sklandytuvo liemenyje taip pat įmontuota radijo stotis. Nesėkmingas skridimas su „Foka-5“: pakibo ant laidų „Foka-5“ į orą pakeliamas lėktuvu arba mechaniniu išvilktuvu „Herkulesu“. Sklandytuvą galima greitai išmontuoti ir sumontuoti – ketvertas žmonių tam sugaišta 5-10 minučių. Šiuo sklandytuvu galima skristi nugara ir atlikti kitas aukštojo pilotažo figūras: kilpą, statinę, suktuką, spirales. Sklandytuvo „Foka-5“ paliarė a - vertikalaus žemėjimo greitis su išleistais oro stabdžiais; b - aerodinaminės kokybės kreivė; c - poliarė „Foka-5“ aksonomertinis vaizdas 1 - prietaisų lenta; 2 - vairalazdė; 3 - kabinos gaubtas; 4 - sparnas; 5 - eleronas; 6 - oro stabdys; 7 - liemuo; 8 - kilio lonžeronas; 9; kilio nerviūra; 10 - kilio danga; 11 - aukštumos vairo priešsvoris; 12 - aukštumos vairas; 13 - servokompensatorius; 14 - posūkio vairas; 15 - liemens rėmas; 16 - liemens stringeriai; 17 - sparno nerviūros; 18 - sparno stringeriai. Sklandytuvo „Foka-5“ projekcijos Techniniai duomenys
Inž. Zenonas Brazauskas, inž. Antanas Kilna „Sparnai“ 1970 Nr.3 Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008 |