Sklandytuvas SZD-32A „Foka-5“




„Foka-5“ (SZD-32A) — Lenkijoje sukonstruotas ir pagamintas sportinis vienvietis sklandytuvas, tuomet atitikęs standartinės klasės reikalavimus. Jį 1967 m. sukonstravo inžinierius W. Okarmus. 1968 m. Lenkijos komandos narys E. Makula su šiuo sklandytuvu dalyvavo pasaulio sklandymo čempionate.

„Foka-5“ — aukštasparnis monoplanas su T formos uodega. Sparnas trapecinės formos, laminarinio profilio. Jis medinis, sumontuotas iš suklijuotų viršutinės ir apatinės sparno dangos fanerinių kiautų, kuriems standumą suteikia nerviūros ir stringeriai, sparno pradžioje pereiną į sparnų sujungimo mazgą. Sparne sumontuoti eleronai ir oro stabdžiai (interceptoriai). Eleronas prie sparno tvirtinamas trimis šarnyriniais mazgais. Eleronų ir oro stabdžių valdymo traukės yra sparno viduje.



Sklandytuvo liemenį sudaro 22 stringeriais sujungti ir fanera aptraukti rėmai. Liemens priekis ir sparnų tvirtinimo prie liemens vieta dengti stikloplastu. Priekinė liemens dalis – sklandytojo – kabina – uždengta organinio stiklo gaubtu. Po kabina yra apsauginė amortizuojanti slidė, už jos neįtraukiamas ratukas. Liemens užpakalyje dar yra užpakalinis amortizuojantis ramstis. Liemuo baigiasi kiliu, prie kurio dviejuose taškuose šarnyriškai tvirtinamas posūkio vairas. Ant kilio taip pat šarnyriškai tvirtinimas aukštumos vairas su atvirkštiniu servokompensatoriumi ir priešsvoriu. Kabinos priekyje įrengta prietaisų lenta, kurioje yra šie aeronavigaciniai prietaisai: greičio rodyklė, aukštimatis, du variometrai, kompasas, posūkio-pokrypio rodyklė. Papildomai gali įmontuotas dirbtinio aviahorizonto prietaisas ir deguonies aparatūra, leidžianti atlikti aukštuminius skraidymus debesyse. Sklandytuvo liemenyje taip pat įmontuota radijo stotis.

Nesėkmingas skridimas su „Foka-5“: pakibo ant laidų

„Foka-5“ į orą pakeliamas lėktuvu arba mechaniniu išvilktuvu „Herkulesu“. Sklandytuvą galima greitai išmontuoti ir sumontuoti – ketvertas žmonių tam sugaišta 5-10 minučių. Šiuo sklandytuvu galima skristi nugara ir atlikti kitas aukštojo pilotažo figūras: kilpą, statinę, suktuką, spirales.

Sklandytuvo „Foka-5“ paliarė
a - vertikalaus žemėjimo greitis su išleistais oro stabdžiais;
b - aerodinaminės kokybės kreivė; c - poliarė

„Foka-5“ aksonomertinis vaizdas
1 - prietaisų lenta; 2 - vairalazdė; 3 - kabinos gaubtas; 4 - sparnas; 5 - eleronas; 6 - oro stabdys; 7 - liemuo; 8 - kilio lonžeronas; 9; kilio nerviūra; 10 - kilio danga; 11 - aukštumos vairo priešsvoris; 12 - aukštumos vairas; 13 - servokompensatorius; 14 - posūkio vairas; 15 - liemens rėmas; 16 - liemens stringeriai; 17 - sparno nerviūros; 18 - sparno stringeriai.

Sklandytuvo „Foka-5“ projekcijos


Techniniai duomenys

Sparnų ilgis 14,98 m
Liemens ilgis 7,17 m
Aukštis 1,61 m
Sparnų plotas12,16 m²
Proilgis 18,5
Sparno V forma
Tuščio sklandytuvo svoris 256 kg
Maksimalus skridimo svoris 385 kg
Maksimali aerodinaminė kokybė 36,3
– esant greičiui85 km/h
Mažiausias žemėjimo greitis 0,62 m/s
– esant greičiui 77 km/h
Minimalus greitis68 km/h
Maksimalus greitis 245 km/h
Didžiausia leidžiama perkrova +6,0 – 3,0



Inž. Zenonas Brazauskas, inž. Antanas Kilna
„Sparnai“ 1970 Nr.3



Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis