Sklandytuvas SZD-30 „Pirat“ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1959 metais Lenkijoje pradėtas projektuoti naujas sklandytuvas, kuris galėtų pakeisti sklandytuvus „Mucha“ (Musė), „Jaskolka“(Kregždutė). Šio reikalo ėmėsi pilotas instruktorius Jerzy Smielkiewic, kuris taip pat dalyvavo konstruojant sklandytuvus „Foka“, „Kubuz“, „Zefyr“. „Piratas“ buvo kuriamas kaip sklandytuvas sugebėsiantis užpildyti kiekvieną sritį nuo treniravimosi iki varžybų skraidymų. Taip pat jam buvo leista skraidyti debesyse, bei atlikti pilotažines figuras. Iš pradžių norėta pagaminti metalinę konstrukciją, kad būtų atsparus atmosferos veiksniams, tačiau vėliau buvo atsisakyta šios minties ir konstrukcija pakeista į medinę. Pirmuosius prototipus 1966 05 19 išbandė Adam Zientek. „Piratas“ – tai vienvietis, pilnai medinės konstrukcijos aukštasparnis sklandytuvas, su „T“ formos uodega. „Piratas“ yra universalus sklandytuvas aeroklubams. Jį lengva ir paprasta pilotuoti, todėl yra tinkamas mažai patyrusių sklandytojų lavinimuisi ir treniruotėms. Su „Piratu“ lengva skrieti netgi esant silpniems termikams. „Pirato“ vairai efektyvūs, sklandytuvas labai pavaldus ore. Iš 45° posvyrio spiralės pereina į priešingą 45° spiralę per 3,5 sekundės. Efektyvūs yra ir interceptoriai (oro stabdžiai). „Piratas“ yra tinkamas ir oro akrobatikai. Sparnai sudaryti iš trijų dalių. Centrinė dalis yra stačiakampio formos. Jos ilgis 7,6 metro. Sparnų galai – plane trapeciniai, juose įmontuoti eleronai. Sparnų galai palinkę 3,5° kampu, taip sudarydami bendrą sparnų „V“ formą. Sparnų galai turi neigiamą 1,2° susukimą. Sparnai pilnai dengti fanera, eleronai, (taip pat ir aukščio bei posūkio vairai) dengti drobe. Liemuo medinis, gale pereinantis į kilį. Liemens karkasą sudaro 21 špantas, liemuo dengtas fanera. Kabinos gaubtas vientiso organinio stiklo, atsidaro į šoną. Kabinos bortinėje lentoje yra visi būtini skridimui prietaisai. Važiuoklę sudaro neįtraukiamas ratukas. Priekyje kabinos yra amortizacinė slidė. Gale liemens – guminis uodegos ramstis. Ant kilio viršaus tvirtinamas stabilizatorius su aukščio vairu sudaro „T“ formos uodegą. Sklandytuvas SZD-30 „Pirat“ gamybos eigoje buvo tobulinamas. 1974 metais buvo apskraidyta „Pirato“ SZD-30B modifikacija. Vėliau šios modifikacijos serijinis variantas buvo pavadintas SZD-30C ir jis pasirodė 1978 metais. „Pirato“ modifikacija SZD-30C turėjo patobulintus stiklo audinio eleronus, sustiprintą bei praplatintą kabiną, pakeistas nepasiteisinęs rato stabdis į diskinį, įdiegtas galinis ratukas, pašalinta priekinė stabdymo šliužė. SZD-30 „Pirat“ sulaukė nepaprasto populiarumo tiek Lenkijoje, tiek ir užsienyje. Iki 1974 metų buvo pagaminta 543 vienetai. SZD gamykla Bielsko-Bialoje nespėjo gaminti. Į pagalbą atėjo aviacijos gamykla WSK Swidnike. Nuo 1973 iki 1977 metų Swidnike buvo paganinta apie 450 „Piratų“. Iš viso iki 1978 metų pabaigos sklandytuvų „Pirat“ buvo pagaminta 813 vienetų. Sulaukęs didelio populiarumo „Piratas“ buvo eksportuojamas į 24 šalis. Keletas šių sklandytuvų iki šiol skraido ir Lietuvoje. Sklandytuvo pagrindiniai techniniai duomenys
Kiti techniniai duomenys
Medžiagą surinko Donatas Povilionis; Papildė G.Kačergius |