Sklandytuvas LAK-10 „Lietuva“ |
||||||||||||||||||||||
1978 m. birželio pradžioje pakilo pirmasis skraidantis sklandytuvo LAK-10 egzepliorius. Kuo gi skiriasi LAK-10 nuo savo pirmtakų. Liemuo ir uodegos plokštumos praktiškai nesiskiria nuo LAK-9M. Užtat sparnas – naujas visais atžvilgiais: ir savo geometrija, ir konstrukcija, ir medžiagomis. Sklandytuvo LAK-10 sparnai ilgesni, siauresni, ir jų plotas truputį mažesnis, o proilgis gerokai didesnis. Panaikintas sparnų geometrinis susukimas, o profilis į sparnų galus plonėja ir pereina iš 17% į 15% storio profilį Wortman FX-67-K-150. Oro stabdžių skydeliai įmontuoti tik viršutinėje sparnų dalyje. Naujieji oro stabdžiai žymiai efektyvesni. Balasto bakai padidinti iki 200 litrų talpos, todėl sparnų apkrovimo diapazonas labai didelis. Esminis skirtumas yra ir tai, kad naujojo sklandytuvo LAK-10 „Lietuva“ sparnų lonžeronas pagamintas iš kompozicinių medžiagų su anglies pluoštu, kas įgalino sklandytuvo svorį sumažinti daugiau kaip 50 kg. Kuriant LAK-10 daug dėmesio skirta kabinos interjero patobulinimui. Kaip ir LAK-9M, kabinos gaubtas susideda iš pastovios priekinės dalies ir dešinėn atlenkiamos pagrindinės dalies. Užsparniai sujungti su eleronais, bet valdymo mechanizmo konstrukcija leidžia juos ir atjungti. Užsparniai turi 6 fiksuotas padėtis: kampai –7, –4 ir 0 laipsnių naudojami skrendant dideliais skaičiais, o žemyn užsparniai atlenkiami +5 arba +11 laipsnių. Kylant ar leidžiantis naudojama padėtys +11 arba +18 laipsnių. Techniniai duomenys
Inžinierius konstruktorius V. Mekšriūnas „Sparnai“ 1978 Nr.3 Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008 |