A.Kuzmicko M-1 („Mechanikas-1“) |
||||||||||||||||||||||
KPI Mechanikos fakulteto Mašinų gamybos technologijos katedros asistentas Antanas Kuzmickas 1950 m. savo fakultete įkūrė sklandymo sekciją ir nusprendė pastatyti du sklandytuvus: mokomąjį ir skriejiką šlaito antvėjui. Išmokęs sklandyti dar vokiečių okupacijos metais, A.Kuzmickas tuomet, talkindamas Z.Koronkevičiui, susipažino ir su sklandytuvų konstravimu bei statyba. Sumanymo įgyvendinimą labai lėtino dvi didelės kliūtys: aviacinių medžiagų neturėjimas ir tai, kad studentai, statysiantys tuos sklandytuvus, šio amato turėjo mokytis. Visiems darbams nuo pradžios iki pabaigos turbūt neužtektų ir penkmečio, todėl ir A.Kuzmickas (ėmęsis šių sklandytuvų konstravimo), ir visi, kurie prisišliejo prie susikūrusio sklandytojų būrelio, suko galvas kaip šį reikalą pagreitinti. Užsilikusių ar sulūžusių sklandytuvų bei jų dalių tuo metu, lyg tyčia, Kaune nebuvo. Tačiau iki 1940 m. Lietuvoje mokomieji sklandytuvai buvo statomi ir kituose miestuose! Taigi, per pažįstamus išsiaiškinta, jog Alytuje esąs sklandytuvas T-1, surastas jo statybos iniciatorius mokytojas Vepštys. Jis ir padovanojo studentams T-1 sparnus, išsaugotus kažkurioje pastogėje. Kitos dalys, matyt, neišliko, nes studentai panaudojo nežinia iš kur gautą lenkiško sklandytuvo „Wrona“ liemens „tvorelę“, o uodegos plokštumas pagal A.Kuzmicko projektą pasigamino patys. Žinoma, ir sparnams, ir liemeniui reikėjo nemažo remonto, o beremontuojant padaryta A.Kuzmicko suprojektuotų pakeitimų (ilgesni eleronai, trumpesni sparnų spyriai negu T-1, kitokia liemens „dėžutės“ pavaža ir uodeginė dalis nei „Wronos“). M-1 sumontuotas prie Mechanikos fakulteto Sklandytuvas buvo užbaigtas 1952 m. vasarą ir pavadintas M-1 („Mechanikas-1“). Taigi, jo negalima vadinti nei T-1, nei „Wrona“, kaip kai kas bandė, nes nuo abiejų tipų jis gana žymiai skiriasi. Sklandytojai mokiniai pradėjo juo skraidyti 1952 m. rugpjūtį. Kitais metais patogumo dėlei abipus pavažos buvo pritvirtinti du ratukai. Neišardomas (ir dažnai lietaus merkiamas) sklandytuvas ėmė „barstyti“ nerviūrų kampučius, todėl, ištarnavęs 1953 m. sezoną, buvo „išleistas į pensiją“. M-1 projekcijos Techniniai duomenys
Gytis Ramoška "Plieno sparnai" Nr. 6 Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008 |