Diskusijos

Lietuvos Aviacijos Istorija 1919 - 1940 m. :: Diskusijos :: Transatlantiniai skrydžiai :: S.Darius ir S.Girėnas
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
"Lituanikos" katastrofos priežastys
Eiti į puslapį   <<        >>  
Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
Kiras
2008 Lap 26 d., 21:26
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Siūlau pašovimo versijai atidaryti kitą temą ir diskusijas atskirti. Pijau tu, kaip adminas, gal pareguliuok. Tada aš pareikšiu savo nuomonę. Ir apie Milevičiaus "kulipką" ir apie kitką. Milevičiaus pasakojimą esu asmeniškai girdėjęs 1977 metais.
Į viršų
Mvilkas
2008 Lap 26 d., 21:57
Užsiregistravęs dalyvis #22
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 21:31
Pranešimų: 14
Dariaus ir Girėno skrydžio tema domiuosi jau labai senai, taigi džiaugiuosi galėdamas pasidalinti savo mintimis. Visiškai galima suprasti seną įsitikinimą, jog Lituanica buvo pašauta, dėl to meto vis labaiau besireiškiančios gan agresyvios Hitlerinės Vokietijos politikos ir ryškėjančio jos militarizmo, būtent juk 1933m. ji būtent ir tapo Hitlerine. Tačiau susipažinęs su daugeliu šaltinių įsitikinau, kad lakūnų žūtis susijusi ne su jėgos panaudojimu. Tokią mano nuomonę sudarė būtent jau kolegų minėta aukščio paklaida ir tasai kalnelis Soldino (db. Myšlibožo) miške apaugęs pušimis. Esu skaitęs V. Kensgailos pasakojimą iš skrydžio Soldinas-Kaunas. Jame jis užsimena, kad norėjęs atdžiau apžiūrėti lakūnų žuvimo vietą iš viršaus, tam jis pasirenko ganėtinai žemą aukštį, ir kaip jis pats sakė - Lituanicos replikos skrydis vos taip pat nesibaigė tragedija būtent del to kalno. Lėktuvas vos neužkliuvo už medžių viršūnių. Visų antra pašovimo versiją gana puikiai paneigė ge, Antano Gustaičio sudaryta katastrofos priežasčių tyrimo komisija. Pasak jos nustatyta, kad žuvimo akimirka Lėktuvo motoras veikė pilnais sūkiais - tai rodė didelis jo propelerio susilankstymas ir apie apsivyniojusios medžių šakos. Pažiūrėkime kad ir Kauno aviaciojos muziejaus ekspozicijoje kabančią lėktuvo kritime schemą, iš jos galima matyti, kad orlaivis krito gana lėkštu kampu. Pašautas lėktuvas dažnai užsidega, jo motoras liaunasi dirbęs, kritimo kampas būna gana stačias. Lakūnų kūnų ekspertizė taip pat paneigė pašovimo versiją. Nustatyta, kad Stasys Girėnas, nors ir kokie jo sunkūs sužeidimai buvo, po sudužimo dar gyveno apie 30min, tai nustato ant sužeistų kūno vietų rasti patinimai, kurie randasi tik gyvam žmogui esant. Manau, kad visos šios versijos tikrai griauna senąją Lituanicos pašovimo versiją.
Į viršų
Pijus
2008 Lap 26 d., 22:20
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Kaip sakė V. Jesulaitis (LItuanicos mechanikas) lėktuvas buvo gerai paruoštas skrydžiui. Tačiau kitur rašoma ,kad prastai veikė karbiuratorius kuris galėjo išdalies būti užneštas kalnių. Taip, ir man teko skaityti tai ,kad lėktuvo motoras veikė pilnais sūkiais tai rodo propelerio menčių susilankstymas.

Kaip kolega Kiras minėjo pašovimo versija verta atskiros temos, todėl visi ten ir diskutuokime.

[ Redaguota 2008 Lap 26 d., 22:21 ]
Į viršų
Kiras
2008 Lap 27 d., 14:39
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Taigi
Ieškojimas vietos nutūpti naktį ir esant blogoms meteorologinėms sąlygoms
Nutūpti naktį į iš oro pasirinktą aikštelę prasto matomumo sąlygomis ir pvz. sugedus lėktuvo šviesoms, netgi ir šiuolaikiniu panašaus tipo lėktuvu būtų problematiška. Todėl kyla klausimas kodėl "Lituanika" ieškojo vietos tūpti ir iš viso ar ieškojo?
Ieškojo. Kad ieškojo, rodo "Lituanikos veiksmai prieš sudužimą. 20 min iki avarijos jie sukinėjosi virš Berlyncheno (dabar Barlinek). Galiausiai "Lituanika" apsuko ratą apie Kuhdamo kaimą (dabar Pščelnikas). Labai svarbus yra šio kaimo gyventojo Paulio Šulco (Schulz) liudijimas. Jį pacituosiu:
1933 m. liepos 17 d., apie 12 val. 30 min. nakties, stovėjau maždaug 50 metrų nuo kaimo smuklės ir maždaug iš šiaurės pusės išgirdau skrendančio lėktuvo motoro ūžimą. Lėktuvas, kuris turėjo tiktai baltą šviesą, iš pradžių perskrido Kuhdamo kaimą šiaurine puse, paskui pasuko į pietus, Rosenthalio linkme, vėliau pasidavė vėl į rytų pusę ir turbūt perskrido Zellingo ežerą. Nuo ten lėktuve šviesos jau nebemačiau, tačiau motorą ūžiant vis tebegirdėjau. Po valandėlės, maždaug vienos, dviejų minučių, – galėjo būti dar trumpiau, – išgirdau kietą trenksmą. Dėl nuskambėjusio aido, kuris susidarė kalnuotame, mišku apaugusiame žemės paviršiuje, trenksmo kryptį tikrai negalėjau atsekti. Bet iš to, kad tuo pačiu akimirksniu dingo ir motoro dūzgimas, supratau, kad lėktuvo nukrista.. Buvo tamsu, dangus buvo be žvaigždžių ir stipriai debesuotas, o be to, trenksmo vietos net apytikriai negalėjau atsekti. Todėl nutariau lėktuvo nebeieškoti.
„Lietuvos aidas“ 1933-08-07.

Taigi lėktuvas suko ratą aplink kaimą. Kam? Logiška išvada - ieško vietos, kad galėtų nutūpti. Kitas klausimas - kodėl? Kodėl Darius su Girėnu ieškojo vietos tūpti dabar jau sužinoti negalime. Galim tik spėlioti. Logiškas sprendimas būtų buvę skristi į Berlyną ir tūpti aerodrome.
Pasak Šulco lėktuvas turėjo baltą šviesą. Tai buvo parpasčiausias prožektorius, kuriuo Darius kažką pasišvietinėjo. Ką - nežinia. Gal žiūrėjo žemėlapius ir atlikinėjo kokius nors kurso skaičiavimus. "Lituanika" sraidė sukiodama ratus - svarbu buvo nepaklysti. Kad tai darė Darius, galima spręsti iš to, jog prieš avariją "Lituaniką" vairavo Girėnas. Be to Darius sėdėjo kairėje pusėje, o tą lėktuvo šoną Šulcas ir matė. Kai "Lituanika pasisuko kitu kampu, Šulcas šviesos jau nebematė.

Pradžiai tiek. Apie kitką - vėliau.
Į viršų
Pijus
2008 Lap 27 d., 15:10
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Šitą problemą mintyse kėliau ir aš. Man keistai atrodo vos ne taip "išsigandę audros nutarė tūpti" kokiu tikslu, ir kodėl Soldine? Dėl baltų šviesų tai čia aišku bus Dariaus prožektorėlis ,o kita? O gal jie žadėjo tūpti kur nors kitur (kokiam aerodrome) ? Mano manymų, atsakymas į šį klausimą būtų esminis... Tai gal juos apšaudė? Na, bet čia jau kita tema.
Į viršų
Kiras
2008 Lap 27 d., 15:50
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Kodėl rengėsi tūpti kažkur laukuose? Galime svarstyti.
1. Audroje pablaškė taip, kad nešvarumai benzino filtre ir karbiuratoriuje sutrikdė tolygų variklio darbą - variklis, gal būt, keletą kartų sučiaudėjo. Lakūnams tai rimtas signalas, kad kažkas negerai, kad variklis gali sustoti bet kada, ir kad reikia skubiai ieškoti vietos, kur nutūpti.
2.Gal būt, pastebėjo, kad baigiasi benzinas (pvz. liko pusvalandžiui) ir nėra kada traukti iki Berlyno. Gal atsirado benzino nutekėjimas, ir pvz. Darius su žibintuvėliu pasišvietinėjo tą defektą.
3. Nenorėjo tūpti Berlyne dėl finansinių išlaidų. (Nors kaip vėliau paaiškėjo, Girėnas už pamušalo buvo užsisiuvęs 150 dolerių, taigi pinigų buvo.)
4. Ar lengva būtų rasti Berlyne naktį (šviesų jūroje) aerodromą pirmą kartą atskridusiems lakūnams? Kaip atskirti Tempelhofo šviesas nuo pvz. Unter Den Linder Strasse?
5. Gal paprasčiausiai paklydo. Sukinėdamiesi vienur, kitur, nebežinojo tikslios vietos, kur esą, ir kaip atrasti kelią į Berlyną?
Į viršų
Pijus
2008 Lap 27 d., 16:08
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Aš manau ,kad jie galėjo skristi į Berlyną. Sprendžiant pagal oficialią išvadą benzino bakuose dar buvo iki Kauno būtų nulėkę laisvai. Manau 2 dalį beveik galima atmest, jei ne benzino nutekėjimas (oficialiose išvadose tas neminima) tačiau aišku galime diskutuoti ir su ta mintim ,kad vokiečiai galėjo viską "sufalčyvint" t.y paslėpt įkalčius . Pirmasis variantas visai galimas.

Taigi:
1. Lakūnus Darių ir Girėną nuvargino nuovargis ir skridimas audroje.
2. Nešvarumai karbiuratoriuje ir benzino filtre sutrikdė pastovų motoro darbą.
3. Supratę galimas pasekmes, lakūnai nutarė tūpti.
4. Darius ėmė šviesti žibintuvėliu ir ieškoti nusileidimo vietos (dilema: Kaip jie nematė miško? Dariaus prožektorius buvo silpnas? O tai kaip Šulčas jį matė? O gal skrisdami per ežėrėlį, prožektorių išjungė?)
5. suklaidinti klaidingų aukštimačio duomenų lakūnai žuvo.

Ką manai apie tokią išvadą?
Į viršų
Kiras
2008 Lap 27 d., 19:24
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Su pirmu punktu nesutikti negalima: "nuvargino nuovargis" Logiška.
Pastebėčiau, kad nuvargino 37 valandų kelionė ir tai, kad nebuvo sėdynių. Darius ir Girėnas sėdėjo ant tepalo bakų pasitiesę pripučiamas gumines pagalvėles. O nugaros rėmėsi į liemens benzino bakus. Manau, kad sprendimas išmesti krėslus, perdirbant "Belanką" į "Lituaniką", buvo neapgalvotas. Tokiam ilgam skrydžiui reikia nors minimalaus konforto.

Dėl 2 punkto nevisai sutinku. Motoras avarijos metu dirbo kreiseriniu režimu. Matyt audroje sutrūkčiojo kažkiek, ir tai turėjo suneraminti lakūnus. Gal dėl to lakūnų sprendimai buvo kiek skuboti ir neapgalvoti, Bet sudužimo metu veriklis veikė.

Su 4 punktu visiškai nesutinku. T.y. su ta dalimi, kad su žibintuvėliu pasišvietinėjo kur nutūpti. Tas žibintuvėlis tam reikalui per daug mažas.
Kai Šulcas šviesos jau nebematė, gal žibintuvėlis ir buvo išjungtas, bet labiau tikėtina, kad lėktuvas buvo pasisukęs taip, jog iš Šulco pusės nesimatė kairiojo lėktuvo šono.

Tas žibintuvėlis yra Kauno Karo muziejuje. Jis tikrai neskirtas pasišviesti tūpimui. Tai trijų apvalių beterijų, 4,5 volto, elementarus buitinis žibintuvėlis. Netgi baterijos labai panašios į daugelį metų "Syriaus"gamintas. Aš kai muziejuje tas baterijas pamačiau, net išsižiojau. Pasirodo technologijos daugelį metų nesikeičia.
O kad Šulcas matė tą šviesą, tai nieko nuostabaus. Naktį bet koks žiburiukas iš toli matosi. Netgi degtuko švieselė iš puskilometrio.

Nebūčiau toks tikras dėl benzino pakankamumo. Paskaičiuota buvo 44 val. Bet ar skrydžio metu nebuvo pereikvojimo, ar kokių gedimų - nežinome. V.Kensgaila yra iškėlęs versiją, kad galėjo praleisti didžiųjų bakų avariniai vožtuvai. Taigi kiek benzino lėktuve buvo avarijos metu gali vienas dievas pasakyti.
Į viršų
Nerijus Korbutas
2008 Lap 27 d., 19:29
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 4086
Įdėjau Oficialų lakūnų Dariaus ir Girėno katastrofos tyrimo akto nuorašą.
Tiesa jis paveikslėlio formate ir netinka citavimui, Pijus žadėjo per porą dienų padaryti tekstinį variantą.
Į viršų
Pijus
2008 Lap 27 d., 19:43
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Ačiu, Kirai ,kad praplėtei mano žinias apie tą prožektorėlį. Trūko info apie jį todėl galime išbraukti 4 punktą. Dėl avarinių vožtuvų - priežastis galima. Tačiau nežinau man kyla mintis apie apšaudymą.... Dabar greit nerasiu ,bet gal kas atsimenat kokio aukšto buvo medžiai. Žinoma, gerai būtų ir tos vietovės geografinė platuma. Kirai, ar gali apskaičiuoti (na, maždaug) kokia galėjo būti aukštimačio paklaida?

Taip, variklis dirbo kreiseriniu greičiu ,bet ar pilnu? GAl dėl tų nešvarumų lėktuvas skrido nors ir kreiseriniu greičiau ,tačiau neišvystė pilnos galios. Be to jei turi noro ir pastangų ,parašyk Milevičiaus pasakojimą. Ačiū
Į viršų
Eiti į puslapį   <<        >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook