Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Įdomi informacija, bet akys visai "pasileido", tai ne do diskusijų ar forumų. Šiandien šiek tiek geriau, tai įkišiu trigrašį.
Epanzer pasirausė archyvuose ir pateikė nemažai informacijos. Taip pilnėja vaizdas apie Lietuvos karo aviacijos radiofikavimą.
“Marconi” AD45/46
“Telefunken” 20 W
Svoris, kg
40,5*
23,5
Veikimo tolis, km:
Telegraf. negęstamomis bangomis min.
min. 100/50*
60-80
Moduliuotas
70/30
50-60
Telefonija
50/20
25
Veikimo diapazonas:
siųstuvas
200-620 m
340-945 m (317-883 kHz)
imtuvas
200-1200 m
300-1000 m (300-1000 kHz)
Techniniai duomenys atrodo neblogi. Ryšio nuotolis su žeme 50-70 km - pakankamas, tarp lėktuvų - 20-30 km - atrodytų per akis (įdomu kuo skiriasi moduliuotas ryšys nuo telefoninio?). Tačiau:
21. "Ryšiai su radijo stotimi žemėje". 3 užduotys, neatlikta nei viena. 22."Radijo ryšys tarp lėktuvų" - 4 užduotys, atlikta 1, skridimo ore trukmė 25 min.
21. "Ryšiai su radijo stotimi žemėje". 3 užduotys, neatlikta nei viena. 22."Radijo ryšys tarp lėktuvų" - 4 užduotys, atlikta 1, skridimo ore trukmė 30 min.
Vadinasi praktikoje toli gražu ne viskas buvo taip gerai, kaip rašoma. Taip sakant, radijo ryšys lyg ir buvo, bet ryšio nebuvo!
Dar tokia pastabėlė. Istorinio teisingumo vardan.
Pirmosios eskadrilės lakūno Jono Pyragiaus 1940 m. pirmo pusmečio ataskaita: Užduotys: 1. "perskristi...
Jonas Pyragius po 1934 m. pučo buvo iš Karo aviacijos pašalintas. Nors vėliau karinis laipsnis buvo gražintas ir jis įrašytas į atsargą, bet Karo aviacijoje netarnavo. Savo atsiminimų knygoje "Kovosiu, kol gyvas" Jonas Pyragius rašė: Bolševikų užėjimas užtiko mane dirbantį ekspedicijos bendrovėje "Skuba"
Matyt, čia supainiota su Jono Pyragiaus broliu Karo aviacijos puskarininkių mokyklos I laidos lakūnu Juozu Pyragiumi. Kiek suprantu, minėta citata yra iš A.Liekio monografijos ir priklauso tos monografijos klaidų "fondui".
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
"Plieno sparnų" 2 numeryje yra išspausdintas Juozo Pyragiaus prisiminimų sąvadas "MANO IŠSIGELBĖJIMAS NUO BOLŠEVIKŲ", kuriame jis nemažai pasakoja ir apie brolį Joną.
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16 Pranešimų: 1398
Radau lakūnų atsiminimuose apie radijo ryšį.
1937 metų pradžioje į 5 eskadrilę išvyko lakūnai ltn. Jasiunskas ir Staugaitis. Mūsų eskadrilės vyrai treniravosi atlikdami aukštojo pilotažo, rikiuotės, kilimo į aukštį, šaudymo pratimus. Taip pat mokėmės naudotis radijo ryšiu. Lėktuvai D 501 radijo ryšių įrangos neturėjo, todėl aptarnavimo vadovybė pasiūlė įmontuoti radijo aparatus, kurie buvo anglų gamybos, neseniai nupirkti. Tačiau jie mums pasirodė per daug griozdiški savo gabaritais ir svoriu (26 kg). Juos buvo galima pastatyti tiktai už lakūno sėdynės, kas galėjo šiek tiek decentruoti lėktuvą. Be to jų derinimas buvo per jautrus ir ribotos bangų skalės. Tuo pat metu buvęs mūsų lakūnas, Amerikos lietuvių bendrovės atstovas Mašalaitis pasiūlė pabandyti JAV naudojamą radijo aparatūrą , nors aviacijos radijo tarnybos vadovybė jam jau buvo atsakiusi neigiamai. Pabandęs amerikonišką aparatūrą pats plk. Gustaitis nusprendė, kad ji žymiai pranašesnė už anglišką (pagal duomenis triskart). Ir tik po to 1 eskadrilė gavo modernią radijo aparatūrą. Jos pagalba buvo lengva susikalbėti su aerodromu ir tarp savęs ore. Galima buvo girdėti įvairias radijo programas perduodamas kitų šalių radijo stočių. Tuo būdu buvo išlaikyta tendencija mūsų aviacijoje naudotis modernia technika, pasirodančia kitų šalių rinkose. Ir toliau skraidėme tobulindami savo sugebėjimus radijo ryšio srityje. Gyvenimo skrydis / Jonas Mikėnas: Kaunas : Plieno sparnai : 1994, psl. 60.
Šią ištrauką dalinai citavo jau anksčiau Juozas.
Ir dar.
Spalio 10 d. susitarus su sovietais senoji Lietuvos sostinė Vilnius po lenkų okupacijos grįžo Lietuvai. Mūsų kariuomenė perkirtus demarkacijos liniją įžengė į Vilnių. Aviacija lydėjo sausumos kariuomenės dalis su didele grupe lėktuvų, vadovaujamų Šiaulių grupės vado plk. Liorento. Visa grupė, perskridusi Prienus ir buvusią demarkacinę liniją, patraukė link Vilniaus. Mūsų eskadrilei šis skrydis atrodė beveik pramoginis, nes lėktuvai buvo radiofikuoti. Visą kelią šnekučiavomės, kai kurie net uždainavo. Gyvenimo skrydis / Jonas Mikėnas: Kaunas : Plieno sparnai : 1994, psl. 67.
Taigi sprendžiant iš J.Mikėno prisiminimų, 1 eskadrilės Devuatenai radiofikavimą turėjo. Žinoma teiginys, kad amerikietiški aparatai buvo triskart pranašesni už angliškus "Marconi", abejonių kelia.