Diskusijos

Lietuvos Aviacijos Istorija 1919 - 1940 m. :: Diskusijos :: Lietuvos Karo Aviacija 1919 - 40m. :: Kita technika
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Aviacijos radioaparatūra
Eiti į puslapį   <<        >>  
Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
sky76v
2012 Bir 03 d., 00:04
Užsiregistravęs dalyvis #49
Prisijungta: 2009 Sau 27 d., 14:48
Pranešimų: 1306
Kiras rašė ...

Taigi jau šnekėjom, kad 1939 rugsėjį Devuatenai (berods I eilės naikintuvai) radijų neturėjo.

Dabar greitosiomis nerandu šaltinio su tikslesniais duomenimis, bet kiek prisimenu, radijo stoties bandymo žemame skridime metu „Devuatenas“ taip trinktelėjo ratais į žemę, kad po to pilotas pagal lėktuvo šešėlį žiūrėjo, ar tebėra vietoje važiuoklė.
Dėl to, ar turėjo radijo aparatūrą Dovydaičio ir Dambravos „Devuatenai“ vaikantis „Sumą“, irgi būtų galima paabejoti. O jei rašydamas „Aerodromo apysakas“ rašytojas pagalvojo – ar galima minėti, kad Lietuvos naikintuvai turėjo radijo įrangą tuomet, kai Sovietų Sąjungoj jos dar nelabai buvo?

(Papildymas – minėta avarija įvyko 1937 m. vasarą J. Dambravai skrendant Nemuno vaga ir ratais užkabinus kelto lyną. Nusileidus aerodrome vena lėktuvo važiuoklės koja nulūžo.)

[ Redaguota 2012 Bir 03 d., 00:15 ]
Į viršų
eppanzer
2012 Bir 03 d., 11:22
Užsiregistravęs dalyvis #46
Prisijungta: 2009 Sau 05 d., 08:36
Pranešimų: 490
Kažkodėl niekas nesusidomėjo (bent jau apie tai nepareiškė) rasta ANBO-41 racijos lentele
Įvedus Marconi A.D. 6 gavau štai tokį rezultatą: Marconi A.D. 6
AD-6 stotis galėjo dirbti telegrafo ir telefono režime 200-500 km atstumu. Manau, kad ANBO-41 buvo mažesnis jos variantas, nes 150 W racija tokiam lėktuvėliui akivaizdžiai per didelė.

[ Redaguota 2012 Bir 03 d., 19:35 ]
Į viršų
Juozas
2012 Bir 03 d., 11:48
Užsiregistravęs dalyvis #20
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:29
Pranešimų: 360
"Devuateno" aprašyme rašoma, kad lėktuvai buvo įsigyti be radijo aparatūros. Radijo stotis buvo sumontuota vėliau, už piloto kabinos, šiek tiek decentravus lėktuvą. Vadinasi, "Devuatenai" radijo stotis turėjo.
Gaila, dabar nerandu aprašymo, jeigu rasiu, nurodysiu ir šaltinį ir autorių.
Į viršų
Juozas
2012 Bir 03 d., 12:17
Užsiregistravęs dalyvis #20
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:29
Pranešimų: 360
Jonas Mikėnas straipsnyje "Lietuvos karo aviacijos pirmoji eskadrilė" rašo: "Lėktuvai D 501 neturėjo radijo ryšiams priemonių. Buvo nupirkta 14 anglų gamybos lėktuvinių radioaparatų, kurie mūsų lėktuvams pasirodė per didelių gabaritų ir 26 kg svorio. Juos buvo galima patalpinti tik už lakūno sėdynės ir tai truputį decentravus patį lėktuvą - jis pasidarydavo mažiau pavaldus. <...> Bebaigiant jį pritaikyti, aerodrome prisistatė buvęs aviacijos lakūnas Mašalaitis kaip Amerikos lietuvių bendrovės atstovas, siūlydamas išbandyti JAV naudojamą lėktuvinį radijo aparatą. <...> Radijo aparatas pastatytas i lėktuvą D 501 ir kpt. Mikėno išbandytas skridime. <...> Išbandžius pačiam pulk. Gustaičiui, mūsų pirmoji eskadrilė gavo naujus aparatus, kuriais buvo lengva susikalbėti su aerodromu, su savais lėktuvaisore arba ant žemės".("Plieno sparnai Nr 1)
Iš straipsnio aišku, kad lėktuvai buvo pirkti be radijo aparatūros, vėliau buvo isigyta angliška, bet dėl didelių gabaritų, svorio, ribotos radijo bangų skalės ir jautraus derinimo, jos atsisakyta. Buvo pasirinktas triskart mažesnis, triskart lengvesnis, triskart pigesnis ir patogesnis naudotis Mašalaičio pasiūlytas aparatas.

[ Redaguota 2012 Bir 03 d., 12:20 ]
Į viršų
eppanzer
2012 Bir 03 d., 13:35
Užsiregistravęs dalyvis #46
Prisijungta: 2009 Sau 05 d., 08:36
Pranešimų: 490
Klausimai išlieka - kada buvo įsigyta ir kokie konkrečiai radijo aparatai.
Į viršų
eppanzer
2012 Bir 03 d., 19:37
Užsiregistravęs dalyvis #46
Prisijungta: 2009 Sau 05 d., 08:36
Pranešimų: 490
Įdomu, kuriam aerodromui buvo skirta 1934 m. gruodį Didžiojoje Britanijoje užsakyta aerodrominė radijo stotis Gambrell Bross. Kaunui ar Zokniams?
Į viršų
Kiras
2012 Bir 03 d., 20:03
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Na štai, diskusija kažkiek įsibangavo!
Kartais naudinga šiek tiek paprovokuoti: žinant, kad yra balta, sakyti - juoda.
Tada diskusija taip greit neužgęsta, kyla noras "netikėlį" paprotinti ir tuo būdu įsitraukia daugiau dalyvių, pateikiama daugiau informacijos. Ir kiekvienas kažką žino, ir tada tas žinojimas nenuskęsta "savose sultyse", o iškyla į bendrą visumą.
Taip kad labai "nekalkite" mane prie kryžiaus.

Dabar iš paskutinių postų jau galima šiokį tokį vaizdą susidaryti. Jei prie pateiktos informacijos dar prisipaišytų datos - kas? kada? - iš vis būtų šaunu.

Eppanzer pateiktos nuorodos neatsidarė, tai pataisiau.


[ Redaguota 2012 Bir 03 d., 20:05 ]
Į viršų
mureika
2012 Bir 04 d., 18:07
Užsiregistravęs dalyvis #82
Prisijungta: 2009 Geg 30 d., 18:09
Pranešimų: 220
Kiras rašė ...

Eppanzer pateiktos nuorodos neatsidarė, tai pataisiau.

Ir labai gerai, nes eilinį sykį ištampė ekraną. Negi čia tik man, per Google Chrome, taip būna?
P.S. sorry, kad ne į temą.....
Į viršų
eppanzer
2012 Lie 19 d., 23:16
Užsiregistravęs dalyvis #46
Prisijungta: 2009 Sau 05 d., 08:36
Pranešimų: 490
Ką gi, verta skaityti ir skaityti A.Liekio tegul ir kritikuojamą, ir tikrai kritikuotiną monografiją.
Pirmosios eskadrilės lakūno Jono Pyragiaus 1940 m. pirmo pusmečio ataskaita:
Užduotys:
1. "perskristi, esant įvairiam orui 1000 m aukštyje, orientuojantys žemėlapiu, kompasu ir išžvalgyti 50-80 km plento ar vieškelio atkarpą, apie pastebėtą judėjimą pranešti radijo telefonu. Skridimo nuotolis 200-300 km [...]" Atlikta, skridimo ore trukmė 1 val. 05 min.
21. "Ryšiai su radijo stotimi žemėje". 3 užduotys, neatlikta nei viena.
22."Radijo ryšys tarp lėktuvų" - 4 užduotys, atlikta 1, skridimo ore trukmė 25 min.
Pirmosios eskadrilės lakūno Jono Mikėno 1940 m. pirmo pusmečio ataskaita:
Užduotys:
1. "perskristi, esant įvairiam orui 1000 m aukštyje, orientuojantys žemėlapiu, kompasu ir išžvalgyti 50-80 km plento ar vieškelio atkarpą, apie pastebėtą judėjimą pranešti radijo telefonu. Skridimo nuotolis 200-300 km [...]" Atlikta, skridimo ore trukmė 1 val. 10 min.
21. "Ryšiai su radijo stotimi žemėje". 3 užduotys, neatlikta nei viena.
22."Radijo ryšys tarp lėktuvų" - 4 užduotys, atlikta 1, skridimo ore trukmė 30 min.
Į viršų
eppanzer
2012 Lie 19 d., 23:41
Užsiregistravęs dalyvis #46
Prisijungta: 2009 Sau 05 d., 08:36
Pranešimų: 490
Norėdamas pagyvinti diskusiją, pasidalinti informacija ir su kolegų pagalba užpildyti milžiniškas spragas savo žiniose ir darbe, išskyriau juodraštinio teksto dalį apie angliškas radijo stotis Lietuvos karo aviacijoje.
Tiesa, parašytą įžangą gerokai pakoregavo gerb. Gyčio Ramoškos atsakymas. Jam maloniai leidus, pateikiu atsakymą apie radijo ryšį pirmaisiais Karo aviacijos metais.
Tiesa, kai kurias labai teisingas kritines pastabas man asmeniškai, neliečiančias angliškų radijo stočių, nepaviešinsiu

"Apskritai žvelgiant, radijo ryšis aviacijoje pradėtas naudoti I pasaulinio karo metu.

Pirmojo pasaulinio karo metu prancūzai jau 1914 m. rudenį išmėgino lėktuvą su radijo siųstuvu artilerijos ugnies koregavimui, o vokiečiai šito ėmėsi pusmečiu vėliau – 1915 m. pavasarį. 1916 metais radijo siųstuvai kariaujančių pusių lėktuvuose jau buvo naudojami plačiai, o svarbiausias darbas – artilerijos ugnies koregavimas. Žinoma, buvo naudojamas radiotelegrafinis ryšys (Morzės abėcėle) – jis buvo girdimas tolesniais atstumais ir buvo raiškesnis.

Todėl joks stebuklas nebuvo radijo siųstuvų įsigijimas ir Lietuvos aviacijoje nuo pat jos kūrimosi pradžios - 1919 metų. Tai buvo trumpųjų bangų siųstuvai, kurie dažniau buvo naudojami žvalgybiniuose lėktuvuose, radijo seanso metu išleidžiant iš skrendančio lėktuvo išvyniojamą nuo ritės trosą - keliasdešimties metrų ilgio anteną.

Ir jau pirmieji mūsų Aviacijos mokyklos mokiniai buvo mokomi radijo ryšio. Kaip faktą pateiksiu 1919 11 29 Įsakymo Aviacijos daliai Nr. 250 8 paragrafą:

Išduotus Aviamokyklai 1 dinamo dėl aeroplano radiostoties N 9350 su propeleriu 39428 ir vieną aero radijo telegrafo perduodamąją stotį AFS 35 Nr 8371 sandėlio užveizdėtojui išrašyti išlaidon iš Technikos skyriaus medžiagos knygos, o Aviamokyklai užrašyti įplaukon į savo turto knygas...
Žinoma, kitas klausimas yra radijo ryšio naudojimas Nepriklausomybės karų metu. Tokių faktų kol kas neturiu.
Po Nepriklausomybės karų mūsų lakūnai ir toliau intensyviai buvo mokomi radijo ryšio, o praktinį jo naudojimą patvirtina 1923 metų Karo dienyno (F. 1323 apr.1 b.69) rugsėjo suvestinė:

„1923 metų rugsėjo 7, 14, 15, 18, 26 darytas radiotelegrafo praktikavimas žvalgams ties aerodromu.“ Šis tekstas kalba apie tai, kaip Kauno aerodrome aplink pažymėtą taikinį buvo sąlyginiais ženklais vaizduojami artilerijos sviedinių sprogimai, o žvalgai, skrendantys lėktuve, turėjo pagal nustatytą kodą pranešti sviedinių nukrypimą taikinio atžvilgiu Morzės abėcėle.

Netrukus Varėnos poligone, skrendantys mūsų lėktuvuose žvalgai, jau perdavinėjo radijo siųstuvais tikrų sprogstančių artilerijos sviedinių nukrypimus nuo taikinio.

Tai tiek - apie radijo ryšio pradžią.


Gytis Ramoška"
Į viršų
Eiti į puslapį   <<        >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook