BrO-23KR „Garnys“




Šešis mėnesius, palaikomi entuziastų Č.Kišono ir K.Rinkevičiaus, Kauno skraidyklių klubo bazėje B.Oškinis dirbo su naujos konstrukcijos sklandytuvu BrO-23KR (konstruktorių pavardžių pirmosios raidės) .

Sklandytuvas pavadintas „Garniu“. „Garnys“ buvo apskraidintas jaunųjų sklandytojų. II šalies čempionate. Palyginamieji skridimai, atlikti su LAK-14 „Strazdas“ BrO-11M, BrO-21 ir BrO-23KR, parodė ryškų pastarojo pranašumą. BrO-23 liemuo mažai kuo skiriasi nuo BrO-21.
Naujajame modelyje ypač didelis dėmesys skirtas piloto sėdėjimo patogumui ir saugumui užtikrinti.

Kabinos bortai apklijuoti mikroakyta guma, sėdynė sudaryta iš dviejų putplasčio atramų. Stora poroloninė nugarėlė ir minkštas alkūnių ramstis gerai amortizuoja bet kokį smūgį. Pilotas sklandytuvą valdo gerokai atsilošęs. Pito vamzdelio stovas ir priekinis kabinos bortas sudaro gerą orientyrą horizonto atžvilgiu. Į saugumo diržų sistemą įmontuotos nespyruokliuojančio (minkšto) plieno plokštelės, kurios smūgio metu prislopina žymią energijos dalį.

Liemuo turi stiklaplasčio elastinę uodegos atramą ir penkias gumines kojeles, prie kurių be tiesioginio kieto kontakto su visa konstrukcija gali būti pasirinktinai prijungiami šie tūpimo įrengimai:
- plati slidė iš stiklo audinio skraidymams žiemą;
- ta pati slidė su pneumatiniu ratuku skraidymams vasarą;
- triratė važiuoklė su amortizatoriais kursantų „lėktuvinio“ tūpimo apmokymui;
- hidro ir aerohidrodinaminė plūdė su povandeniniais sparneliais skridimams nuo vandens.



BrO-23KR sparnas vienplyšis. Eleronai-užsparniai, kaip ir BrO-11, sinchronizuoti su aukštumos vairu. Ši schema gerai užsirekomendavo per visus 27 sklandytuvų BrO-11 eksploatavimo metus. Nerviūros ir lonžeronai supinti iš stiklo siūlų pagal ypatingą technologiją. Užpakalinė briauna išlieta iš dervos užpildo, sustiprinta stiklo pynėmis ir 0,1 mm storio stiklo audiniu. Sparnas iki lonžerono dengtas trijų sluoksnių 0,3 mm storio audiniu. Tarpai tarp kai kurių nerviūrų ir lonžeronų padengti plokščiai formuotais 0,3 mm storio stiklo audinio lakštais.

Pirmą kartą sklandytuvų statyboje sparnams dengti, panaudota lavsano plėvelė su 80 g/m² lyginamuoju svoriu, priklijuota karštu būdu Nr. 88 klijais. Sparnų galai baigiasi ypatingais antgaliais, sudarančiais patikimas atramas į gruntą ir pagerinančiais sparnų aerodinamiką.

Panašiai kaip sparnas pagaminti eleronai, stabilizatorius ir vairai. Įvairūs agregatų sujungimai, sparnų antgaliai pagaminti iš stiklo tekstolito. Sujungimų ir šarnyrų įvorės, varžtai, pirštai, kaip ir visi trosai, pagaminti iš nerūdijančio plieno ar titano.

Agregatų jungimo mazgai, valdymo sistemos šarnyrai įrengti su rutuliniais guoliais, todėl visos trys ašys yra laisvos, kas padidina sklandytuvo patikimumą ir pailgina resursą. Visos jungiamosios detalės tvirtinamos prie agregatų ne varžtais, kaip anksčiau, o „prisiuvamos“ dervuotais stiklo siūlais.

BrO-23 „Garnys“ buvo ir motorizuotas - versija BrOK-1M

BrOK-1M ore



Sklandytuvo BrO-23KR svoriai

Sparnai (2x18,2) 36,4 kg
Eleronai (2x3,9) 7,8 kg
Kabina 17,1 kg
Slidė su ratuku5,8 kg
Uodega6,0 kg
Stabilizatorius 4,4 kg
Posūkio vairas 1,9 kg
Spyriai (2x1,2) 2,4 kg
Įvairūs priedai 1,7 kg
Iš viso 83,5 kg

Sklandytuvo BrO-23KR techniniai duomenys

Sparnų ilgis 8,2 m
Sparno styga 1,0 m
Sparno profilis GAV-1 16%
Sparnų plotas10,2 m²
Proilgis 6,6
Tuščio sklandytuvo svoris 84 kg
Skridimo svoris 150 kg
Įkrovimas 15,7 kg/m²
Aerodinaminė kokybė 12
Žemėjimo greitis 1,1 m/s
– esant greičiui45 km/val.
Mažiausias greitis 42 km/val.
Didžiausias greitis100 km/val.


Šaltinis Aviamodelizmas 1988m.
El. publ. paruošė N.Korbutas


Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis