Sklandytuvas LAK-12 „Lietuva“




1979 m. gruodžio 21 dieną Pociūnuose buvo išbandytas naujausias (jau šeštas) rekordinio sklandytuvo „Lietuva“ modelis LAK-12.

Šis aparatas savo išore žymiai skiriasi nuo anksčiau pastatytų. LAK-12 turi visiškai naują liemenį ir uodegos plokštumas. Be to, sparnų tvirtinimo vieta gerokai nuleista žemyn. Dabar jo formos tapo grakštesnės, malonesnės akiai. Žymiai smailesnis liemens priekis, vientisas kabinos gaubtas ir naujos uodegos plokštumų formos su paryškintu kilio strėliškumu suteikia sklandytuvui LAK-12 „Lietuva“ šiuolaikišką formą.



Nauja prietaisų lenta, ventiliacijos sistema, patogesnis valdymo rankenėlių išdėstymas, erdvesnė kabina, žymiai geresnis matomumas – viskas skirta tam, kad ilgo skridimo metu pilotas kuo mažiau pavargtų.

Liemens konstrukcija pasikeitė ne tik išorinėmis formomis. Jo kevale greta stiklaplasčio panaudotos polimerinės kompozicijos anglies pluošto pagrindu. Svoris nepasikeitė, nors apkrovos, padidėjus skridimo greičiams, žymiai išaugo. Visos valdymo sistemos liemenyje taip pat naujos.

Atsisakyta flaterio atžvilgiu užgaidaus vientiso pasukamo stabilizatoriaus. LAK-12 „Lietuva“ turi klasikinį stabilizatorių su aukštumos vairais, kurie, kaip ir posūkio vairas, visiškai išbalansuoti pagal svorį. Uodegos plokštumoms vietoj profilio NACA 64-012 panaudotas storesnis profilis, todėl padidėjo jų standumas bei efektyvumas, nors vairų plotas ir mažesnis. LAK-12 sparnai praktiškai liko tokie, kaip 1978 metų modelyje LAK-10. Pasikeitė tik valdymo sistemų, oro stabdžių konstrukcija, padidėjo vandens balasto bakų talpa.

Bandytojas Gintautas Nekrašius LAK-12 kabinoje

LAK-12 „Lietuva“ – rekordinis atviros klasės sklandytuvas, plastmasinės konstrukcijos, laisvai nešantis vidursparnis su pakeltu stabilizatoriumi.

Sparnų forma plane – dviguba trapecija. Sparnų lonžeronas pagamintas iš anglies pluošto. Kevalų konstrukcija – tradicinė, trisluoksnė iš stiklaplasčio su putplasčio užpildu. Profilis pašaknyje – Wortmann FX 67-K-170, o sparnų galuose – FX 67-K-150. Interceptoriai (oro stabdžiai) įmontuoti tik viršutiniuose sparnų kevaluose. Balasto bakai talpina net 250 litrų vandens, todėl galima pasiekti didelį apkrovų diapazoną.

Liemens kevalai irgi trisluoksnės konstrukcijos. Tik čia greta stiklaplasčio panaudotos ir anglies juostos. Važiuoklę sudaro įtraukiamas ratukas ir uodegos ramstis, kaip ir ankstesniuose „Lietuvos“ variantuose. Kabinos gaubtas pagamintas iš vientiso organinio stiklo lapo, atlenkiamas priekin į viršų.

Uodegos plokštumų, vairų, o taip pat užsparnių ir eleronų konstrukcija irgi trisluoksnė. Užsparnių kevaluose panaudotas anglies pluoštas.

LAK-12 „Lietuva“ tai pagrindinis Prienų ESAG produktas. Iš viso buvo pagaminta 235 sklandytuvai. Su šiuo sklandytuvu Čekijos sklandytoja Hana Zejdova buvo pasiekusi keturis pasaulio moterų sklandymo rekordus.





Techniniai duomenys

Sparnų ilgis 20,42 m
Liemens ilgis 7,20 m
Aukštis 1,70 m
Sparnų plotas 14,63 m²
Proilgis28,5
Tuščio sklandytuvo svoris 340 kg
Minimalus skridimo svoris 410 kg
Maksimalus skridimo svoris 650 kg
Maksimali aerodinaminė kokybė 48
– esant greičiui (be balasto) 103 km/val.
– esant greičiui (su balastu) 113 km/val.
Mažiausias žemėjimo greitis (be balasto) 0,47 m/s
– esant greičiui 85 km/val.
Mažiausias žemėjimo greitis (su balastu) 0,57 m/s
– esant greičiui 95 km/val.
Minimalus greitis be balasto 65 km/val.
Minimalus greitis su balastu 80 km/val.
Maksimalus greitis 250 km/val.


Inžinierius konstruktorius V. Mekšriūnas
„Sparnai“ 1980 Nr.1



Elektroniniam publikavimui parengė G.Kačergius, 2008



Asmenybės

Spauskite foto
A.Gustaitis
J.Dobkevičius
S.Darius
S.Girėnas
F.Vaitkus
Z.Žemaitis
R.Marcinkus
P.Hiksa
L.Peseckas
J.Pyragius
B.Oškinis
P.Motiekaitis
V.Rauba
J.Kumpis