Diskusijos

Lietuvos Aviacijos Istorija 1919 - 1940 m. :: Diskusijos :: Transatlantiniai skrydžiai :: S.Darius ir S.Girėnas
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Lietuvos centrinio valstybės archyvo dokumentų paroda
Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
Kiras
2010 Bal 26 d., 21:39
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260
S.Dariaus ir S.Girėno skrydžio jubiliejui skirta archyvinių dokumentų paroda:
http://www.archyvai.lt/exhibitions/dariusirgirenas/paroda.htm

Dokumentų sąrašas:
http://www.archyvai.lt/exhibitions/dariusirgirenas/sarasas.htm

Į viršų
Nerijus Korbutas
2010 Bal 26 d., 22:03
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 3714
Tikrai įdomi ir vertinga paroda. Besidominčiam iš esmės (kaip pvz. Kirui) tai tikras lobis.
Į viršų
Kiras
2010 Bal 28 d., 21:44
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260
Kyla noras kai kuriuos dokumentus pakomentuoti.

Visų pirma katastrofos priežasčių tyrimo aktą.
Kuo gi jis skiriasi nuo mūsų tinklapyje turimo OFICIALAUS AKTO?

Visų pirma, būtent šitas aktas yra oficialus: čia yra dokumento originalas su komisijos narių parašais.
Aktas pateikiamas su lydraščiu - komisijos pirmininko A.Gustačio raportu Karo Aviacijos viršininkui.
Raporte surašyti akto priedai. Tarp jų:
Kapitono Morkaus pranešimas su schema;
Inžinieriaus majoro Gavelio motoro tyrimo medžiaga;
Daktaro Oželio raštas;
Meteorologinė žinios.

Man visą laiką, skaitant katastrofos aktą, kažko trūko. Vis galvodavau, kaip čia yra, kad nepateikta katastrofos schema.
Pasirodo viskas buvo, tik mūsų turimi akto "laikraštiniai-knyginiai" variantai yra patrumpinti - nėra tų priedų, kurie būna būdingi panašaus pobūdžio dokumentams.

Dar vienas toks pastebėjimas.
A.Gustaičio raporte rašoma, kad tyrimas pradėtas liepos 24 d., o baigtas rugpjūčio 30. Tačiau siunčiamas Karo Aviacijos viršininkui tik rugsėjo 22 d., o viešai šis aktas paskelbtas "Lietuvos Aide" tik spalio 9 d.
Įdomu, kodėl buvo tiek delsta? Toks delsimas tikrai neišėjo į naudą: dėl to tik daugėjo gandų, paskalų, neįtikėčiausių versijų.


Į viršų
Kiras
2010 Geg 01 d., 21:12
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260
Liudininko Herbert Grieben, paskutio mačiusio "Lituaniką" skrendančią, parodymai:
http://www.archyvai.lt/exhibitions/dariusirgirenas/s21.htm

Visą laiką šventai tikėjau ir visur citavau, kad čia Paulio Šulco (Paul Schulz) parodymai. Pasirodo klydau. Žinoma, mane suklaidino N. Dariūtės-Maštarienės knyga...
Pas Paulių Šulcą gyveno tasai liudininkas Herbertas Griebenas. Tikriausiai Šulcas buvo ūkininkas, o Griebenas jo bernas, kuris sekmadienio vakarą kaimo smuklėje siurbė alų. Po vidurnakčio išėjęs prasivėdinti, atsitiktinai tapo svarbaus įvykio liudininku.

Kiras rašė ...

Galiausiai "Lituanika" apsuko ratą apie Kuhdamo kaimą (dabar Pščelnikas). Labai svarbus yra šio kaimo gyventojo Paulio Šulco (Schulz) liudijimas. Jį pacituosiu:
1933 m. liepos 17 d., apie 12 val. 30 min. nakties, stovėjau maždaug 50 metrų nuo kaimo smuklės ir maždaug iš šiaurės pusės išgirdau skrendančio lėktuvo motoro ūžimą. Lėktuvas, kuris turėjo tiktai baltą šviesą, iš pradžių perskrido Kuhdamo kaimą šiaurine puse, paskui pasuko į pietus, Rosenthalio linkme, vėliau pasidavė vėl į rytų pusę ir turbūt perskrido Zellingo ežerą. Nuo ten lėktuve šviesos jau nebemačiau, tačiau motorą ūžiant vis tebegirdėjau. Po valandėlės, maždaug vienos, dviejų minučių, – galėjo būti dar trumpiau, – išgirdau kietą trenksmą. Dėl nuskambėjusio aido, kuris susidarė kalnuotame, mišku apaugusiame žemės paviršiuje, trenksmo kryptį tikrai negalėjau atsekti. Bet iš to, kad tuo pačiu akimirksniu dingo ir motoro dūzgimas, supratau, kad lėktuvo nukrista.. Buvo tamsu, dangus buvo be žvaigždžių ir stipriai debesuotas, o be to, trenksmo vietos net apytikriai negalėjau atsekti. Todėl nutariau lėktuvo nebeieškoti.
„Lietuvos aidas“ 1933-08-07.


Teksto skirtumai matyt yra dėl redakcinių pataisymų.

Į viršų
Kiras
2010 Geg 04 d., 18:11
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260
Meteorologiniai duomenys
http://www.archyvai.lt/exhibitions/dariusirgirenas/s18.htm

Čia priedas prie vokiečių tyrimo ataskaitos.

Vėjas
Praktiškai per visą "Lituanikos" skridimą buvo palankus. Pradiniam etape - WSW, t.y. pūtė iš vakarų-pietvakarių, o kadangi skridimo kryptis buvo į šiaurės rytus, tai vėjas nugarinis. Labai gerai - padidėja greitis, reiškia sutaupoma benzino.
Vėliau buvęs WNW - vakarų-šiaurės vakarų - kažkiek šoninis, bet vis tiek palankus, ne priešinis.

Oro slėgis
Apie 760 mm Hg. Pakylant iš Niujorko - 761 mm. Taigi aukštas slėgis, toks koks būna anticiklone - tai rodo, kad skrydis vyko pakankamai palankiu oru. Tik Vokietijoje slėgis buvo nukritęs - 755 mm Hg.
Beje, šiuos vokiečių duomenis panaudojo A.Gustaičio vadovaujama komisija.

Debesų aukštis
Tiksliai žinomas tik avarijos naktį prie Soldino - 100-200 m. Toks žemas debesų aukštis ir dar skrendant naktį - tikrai ne pyragai lakūnams...

Į viršų
sky76v
2019 Lie 15 d., 23:31
Užsiregistravęs dalyvis #49
Prisijungta: 2009 Sau 27 d., 14:48
Pranešimų: 1049
Lietuvos literatūros ir meno archyvo iniciatyva, skirta archyvo fonduose saugomai dokumentinei medžiagai viešinti ir tyrinėti:

15min. Doc. dr. Juozapas Blažiūnas. Dariaus ir Girėno skrydžio užkulisiai: kaip atrodė paskutinės minutės prieš kylant?
Į viršų
sky76v
2019 Lie 17 d., 21:43
Užsiregistravęs dalyvis #49
Prisijungta: 2009 Sau 27 d., 14:48
Pranešimų: 1049
15min. Ugnius Antanavičius. Dariaus ir Girėno skrydis: kas dabar žinoma apie lakūnų žūtį ir kaip juos pagerbė kauniečiai?
Į viršų
Kiras
2019 Lie 19 d., 20:31
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260

Kai skaičiau šį straipsnį prieš porą dienų, tai autoriumi buvo įvardintas Ugnius Antanavičius. Dabar jau autorius doc. Juozapas Blažiūnas. Kažin kodėl pasikeitė?

Ir įdomu kodėl šiuolaikiniai straipsnių rašytojai P.Jurgėlos klaidas kartoja? Na, gal ne tik Jurgėlos, ir savų padaro - Dariaus brolį Boleslovą paverčia Girėnu.




Į viršų
sky76v
2019 Lie 20 d., 19:17
Užsiregistravęs dalyvis #49
Prisijungta: 2009 Sau 27 d., 14:48
Pranešimų: 1049
15min. Doc. dr. Juozapas Blažiūnas. Darius ir Girėnas: kaip gimė legenda apie nacistinės Vokietijos „pašautą“ „Lituanicą“?
Į viršų
Kiras
2019 Lie 21 d., 17:23
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1260
Gražina Sviderskytė apie vieno portalo straipsnių seriją:

Proginiai "mainstream" straipsniai šiemet buvo parašyti ne tik knygos, bet ir Google įdėmiau nepavarčiusių autorių. Viename portale paskelbta serija straipsnių, išlietų beveik tvarkingai pagal tradicinio naratyvo kurpalį; "beveik", nes pabaigoje pridurta naujiena, kad pašovimo mitą esą sovietai sugalvojo; taigi 86-osioms metinėms prisiūta naujausia mito ataugėlė.
-
O juk knygoje detaliai atskleista seka: kaip užsienio kairioji ir ypač užsienin nacionalsocialistų išguita vokiečių socialdemokratų spauda pirma pasakė "A" ir paskleidė ekstremalių, neveltui vokiečių diplomatų laukiniais išvadintų gandų, kaip lietuvių spauda Kaune ir, kur kas laisviau, už Atlanto iškart ištratėjo "B-b-b", ir kodėl po 25 metų sovietai pritėškė likusį raidyną.
Knygoje taip pat aiškiai parašyta ir vizualiai iliustruota, kodėl pašovimo gandų jokiu būdu nedera nuvertinti ir kodėl jie tiesiogiai nervino oficialų Berlyną, kėlė nerimo Vašingtonui bei užčiaupė URM Kaune.

Beje, ne tik knygoje, bet ir prieš pusketvirtų (!) metų paskelbtame mano straipsnyje, kuris randamas Google (žr. nuorodą), išaiškinta, kad lakūnų palaikų Kaune nereikėjo atrasti, nes jie niekada nebuvo dingę. O štai būtent palaikų "radybas" tikrai išgalvojo ir režisavo LKP CK + LSSR KGB.
Jei visgi tikrai rūpi išaiškinti sovietų mitologijas, tenka plėsti kontekstą: kodėl Lietuva paliko sovietams laidoti lakūnų palaikus? Kodėl juos išvis pirma pasisiūlė laidoti Lietuva, o ne JAV? Prieškario klaidos ir negandos knygoje irgi atskleistos. Ir tt.
-
On a personal note, - kai 2016 m. "Lituanicos" istorijos ir naratyvo tema VU IF apsigyniau disertaciją, prognozavau, kad atkapstyti duomenys viešumoje prigis po dešimtmečio. Berods, neklydau: prabėgo jau 3 metai. Visgi artėja ta tolima diena, kai žinios bus ir randamos, ir etiškai perteikiamos, ir pildomos ne priešokiais, o sutelktais ilgalaikiais moksliniais tyrimais.

Kritika pagrįsta, pašovimo mitas egzistavo jau nuo 1933 metų. O ir taip straipsniuose pilna klaidų. Pvz.:
Paskutinį kartą „Lituanica“ buvo pastebėta vėlų penktadienio vakarą virš Šiaurės Vokietijos.
Penktadienį - liepos 14 - Darius su Girėnu dar buvo Niujorke.

Tačiau įžvelgiu ir pozityvą: rašo apie pašovimo legendą, būtent LEGENDĄ ir būtent PAŠOVIMO. Gal tokie teiginiai laikui bėgant išklibins tą pašovimo mitą. O jis dar gajus - dar nemažai lietuvių tokiu mitu tiki. O kaip netikės, jei ir Wikipedijoje rašoma taip:
Kai kuriuose informacijos šaltiniuose teigiama, jog lėktuvas galėjo praskristi virš slapto vokiečių karinio objekto ar koncentracijos stovyklos ir būti numuštas, palaikius jį priešų žvalgybiniu lėktuvu.

[ Redaguota 2019 Lie 21 d., 17:26 ]
Į viršų
 

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook