Rinkau informaciją apie šituos lėktuvus Lietuvoje ir šį bei tą sau nematyto atradau ir pastebėjau netikslumų, pasikartojančių net ir plienosparnai.lt puslapyje - tad pasidalinsiu.
Žiūrėdamas turimose knygose ir žurnaluose esančias nuotraukas, pastebėjau, kad skiriasi tekste informacija ir amaiįoma, kurios registracijos lėktuvas "Kovas", o kuris "Kregždutė". Pagal puikią "Plienos sparnų" Nr.6 43 psl. esančią nuotrauką, ta pati yra ir čia:
akivaizdu, kad LY-LAM yra "Kovas".
Ką dar aiškinausi, bet vienareikšmiškos išvados negalėjau padaryt - ar leituviškuose DH.82A buvo įrengti viršutinio sparno priešsparniai (Handley Page automatic slats).
Kaip rašoma http://all-aero.com/index.php/contactus/45-planes-d-e-f/2818-de-havilland-dh-82-tiger-moth , ankstesniuose DH.82 jų standartiškai nebuvo, o jie buvo papildoma įranga už papildomą mokestį (The advertised cost of supplying and fitting slats early in 1932 was £18 with a further ten guineas required for a slot-locking device operable from the cockpit. An additional sum of £38 11s 6d was paid to Handley Page as a royalty on each set fitted.) Bet čia pat yra rašoma, kad visi britų valdžios užsakyti lėktuvai buvo su šia įranga. Taip pat teko matyti kažkur parašyta, kas rodos visuose Kanadoje ir Naujojoje Zelandijoje gamintuose DH.82 jie nebuvo montuojami.
Bandžiau tai įžiūrėti LY-LAM ir LY-LAT nuotraukose - nepavyko, nepakliuvo kadras teisingu rakursu (galiu tik pagal vieną nuotrauką pasakyti, kad LY-LAL DH.60 G III "Karvelis" jų 100 proc. neturėjo). Pagal tą pačią aukščiau esančią "Kovo" nuotrauką galiu įsivaizduoti, kad jie gal ir yra - viršutinio sparno aptraukimo drobės pabangavimai lyg ir išnyksta ten, kur maždaug jie turėtų būti... Jei kam pavyktų rasti aiškią nuotrauką - būčiau dėkingas.
Apibendrinant - beveik neradau ir kitų prieškario DH.82 nuotraukų, kur šių priešsparnių nebūtų. Kas įdomu - juos rekomenduodavo užfiksuoti atliekant akrobatines figūras, kaip rašoma - kartais net žemėje susukdavo varžtais.
Samprotaujant, kad 1) lėktuvai pirkti pilotų mokymui, kur mažesnis greitis aktualu, 2) lėktuvai pirkti 1936 ir 1937 m., t.y. ne iš pirmųjų serijų, o tuo metu pagrindiniam užsakovui jie buvo kaip standartas, 3) nemažoj daly DH.60 jie irgi buvo montuojami, 4) šita "Kovo" nuotrauka, kur man jau "rodosi"... Tai va ir nežinau, būčiau linkęs teigti kokia 60-70 proc., kad ant aeroklubo lėktuvų jie vis tik yra
Super, ačiū! Nebuvau atkreipęs dėmesį į šitas nuotraukas. Tik kad čia manau yra LY-LAT (DH.82A), pirmoj nuotraukoj pačioj dešinėj matosi ant apatinio sparno paskutinė registracijos raidė T.