Diskusijos

Lietuvos Aviacijos Istorija 1919 - 1940 m. :: Diskusijos :: Transatlantiniai skrydžiai :: S.Darius ir S.Girėnas
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Lituanika ir benzinas
Eiti į puslapį   <<        >>  
Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
Nerijus Korbutas
2013 Kov 21 d., 22:09
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 3809
Idėja labai gera. Bet kas ją realizuos?
Jei pvz. tu, Nerijau, sukaltum tokią kabiną, būtinai atlėkčiau pasižiūrėti ir pamodeliuoti.


Reiktų suburti darbo grupę. Bent teorinei daliai, o praktinę padaryčiau.
Į viršų
Kiras
2013 Bal 02 d., 19:30
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289
Nerijus Korbutas rašė ...

Reiktų suburti darbo grupę. Bent teorinei daliai, o praktinę padaryčiau.

Ar kartais ne iš socialdemokratų esi?
Į viršų
Robitt
2013 Bal 16 d., 19:08
Užsiregistravęs dalyvis #213
Prisijungta: 2011 Vas 12 d., 16:42
Pranešimų: 99
Visi gudrus patarineti, paaiskinti, pasiulyti, bet darnaciu kazkaip nelabai ir tera. Taigi Nerijus dave ideja, ir pats imasi veiksmo, bet vienas irgi ne viska gali padaryti... Reikia padeti.
Į viršų
Kiras
2013 Rgs 30 d., 13:52
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289
Nutariau dar kartą sugrįžti prie „Lituanikos“ benzino temos. Konkrečiai noriu panagrinėti tokius dalykus:
1. Ar prieš katastrofą „Lituanika“ turėjo benzino pakankamai, kad nuskristų iki Kauno.
2. Ar prieš katastrofą „Lituanika“ turėjo benzino minimaliai, kad buvo būtina nedelsiant tūpti.
3. Jei prieš katastrofą „Lituanika“ turėjo benzino nepakankamai, kad pasiektų Kauną, ar galėjo lakūnai šią aplinkybę žinoti dar prieš sutemas.

Panagrinėkim benzino variantus:
1. Kapt. V.Morkaus
2. Vokiečių

G.Sviderskytės straipsnyje „LITUANICOS“ KATASTROFOS OFICIALIEJI TYRIMAI 1933 METAIS, NAUJI FAKTAI IR ĮŽVALGOS yra cituojami kai kurie kapt. V.Morkus paliudijimai iš katastrofos vietos. Vienas iš jų - apie benziną.

Gražina Sviderskytė rašė ...
Išskirtinis V. Morkaus liudijime – trumpiausias, 5 punktas: „Viename iš sudužusių bakų buvo rasta apie 50 litrų benzino.“

Šis liudijimas vėliau perėjo į A.Gustaičio vadovautos komisijos Aktą, ir tie 50 litrų benzino tapo kertiniu kiekiu.
N.Dariūtės-Maštarienės knygoje kapt. V.Morkaus liudijimas aprašytas šiek tiek plačiau (psl. 173), paimtas iš laikraščio „Naujos žinios“ - 1933 liepos 20:
Benzino bakai, kurie buvo prie motoro, buvo ištuštinti, bet sparniniuose bakuose užtikome benzino, nors tie bakai buvo gerokai apdaužyti, tad, reikia manyti, galėjo būti 50 kg benzino, gal net daugiau.

Vokiečių Pranešime teigiama, kad benzino buvo 10-15 litrų:
Viename benzino bake buvo apie 10-15 litrų benzino, o kiti bakai buvo tušti.

Taigi dvi versijos: 50 ltr ir 10-15 ltr.
Vokiečių versija, manau, yra neteisinga vien jau dėl to, kad priimamas tik vieno bako turinys, neatsižvelgiant jog iš kitų benzinas avarijos metu išbėgo (išsitaškė).

Vokiečių Pranešime yra ir toks apibūdinimas:
Jokių žymių išbėgusio benzino negalima buvo pažinti.

Betgi benzinas taškėsi iš plyštančių sparninų bakų dar pušų liemenų aukštyje. O kad du sparniniai bakai (esantys prie liemens) buvo „suplyšę“ liudija „Lėktuvo LITUANICOS pargabentų Kaunan dalių sąrašas“.
Šioje vietoje verta prisiminti A.Gustaičio vadovautos komisijos Akto teiginį:
... o jeigu benzino po katastrofos ir visai nebūtų rasta, tai iš to vis vien negalima būtų daryti išvados, kad benzino pristigo, nes plyšus benzino bakams, aišku, benzinas gali ištekėti iki lašo.

Teiginys, manau, negali būti užginčytas. Ir jo šviesoje netgi tie kapt. V.Morkaus „50 litrų“ nėra absoliuti tiesa - benzino galėjo būti žymiai daugiau.

Dar panagrinėkime benzino naudojimo iš bakų eiliškumą.

Pirmiausia pradedama naudoti iš didžiųjų liemens bakų. Motyvai: 1. Reikia supilti į atsilaisvinusį tūrį benziną iš skardinių. 2. Jei iškiltų avarinio tūpimo vandenyne būtinybė - bakuose, kurie tokiu atveju užtikrintų lėktuvo plūdurumą, benzino būtų mažiau. Vadinasi mažiau terlionės su avariniu benzino išleidimu per tam skirtus vožtuvus. 3. Lėktuvui yra „smagiau“, kai krūvis paskirstytas tolygiau - t.y. ir sparnuose, o ne tik liemenyje (pavaldumas ir pastovumas). Kai didysis krūvis nusiima iš liemens (sunaudojamas benzinas), lėktuvą valdyti lengviau.

Ištuštinus visą „liemens“ benziną (iš bakų ir iš skardinių), pereinama prie sparninių bakų. Čia galimi tokie variantai: 1. Iš visų keturių sparnų bakų kartu (bakai maitinimo vamzdeliais susijungia kaip susisiekiantys indai). 2. Iš išorinių bakų pirma, o ten pasibaigus - iš vidinių. 3. Iš vidinių bakų pirma, o ten pasibaigus - iš išorinių.
3 variantas yra blogas - sparnuose toli nuo liemens didelis svoris. Lėktuvui apsunkintas skersinis stabilumas bei pavaldumas. Todėl toks variantas nepriimtinas.
1 variantas galimas, bet irgi mažiau racionalus.

Geriausias variantas - antras. Taigi benzinas iš vidinių liemens bakų (mažiausių tūriu - bendra abiejų bakų talpa - 333 litrai) pasiliekamas pabaigai. Be to, šis variantas įgalina tiksliausiai nustatyti benzino likutį - kai ištuštinami visi kiti bakai, perjungimo momentas užfiksuojamas ir benzino suvartojimas sekamas pagal laiką („Lituanika“ kokių nors benzino lygmačių neturėjo - nesu niekur radęs apie tai aprašyta).

Taigi, ką turime?
Katastrofos metu sparnų vidiniai bakai „suplyšta“, lėktuvui trenkiantis į medžius, benzinas iš jų išsitaško dideliu radiusu. Išoriniai sparnų bakai „nedaug aplankstyti“ nukrenta šalimais kažkiek tolėliau - maitinimo vamzdeliai nuo jų atitrūkę. Vienas bakas apsiverčia taip, kad skylės nuo atitrūkusių vamzdelių yra viršuje, ir benzino likutis iš jo neišbėga (arba išbėga ne visas). Vokiečiai jame randa 10-15 litrų.

Taigi:
1. Jei buvo dirbta pagal pirmą variantą, tai visuose keturiuose sparnų bakuose benzino turėjo būti maždaug po lygiai – ir iš viso 40-60 litrų (mažiausiai!)
2. 1. Jei buvo dirbta pagal antrą variantą (racionaliausią), tai išoriniuose sparnų bakuose benzino turėjo būti maždaug 20-30 litrų, o vidiniai - pilni (333 ltr). Iš viso ne mažiau kaip 350 ltr!

S.Darius buvo susidaręs benzino suvartojimo lentelę.
Paverčiau ją grafiku.



Pagal jį 37-tą skridimo valandą benzino likutis turėjo būti 440 ltr. Ta proga dar vienas A.Gustačio komisijos Akto teiginys:
... skridimo laikas nuo pakilimo iki katastrofos 37 val. 11 min., todėl benzino turėjo normaliai pakakti dar 7 val. su viršum; prileidžiant, kad benzino vartojimas ir buvo kiek didesnis, negu numatyta, vis tik neįtikėtina, kad galėtų įvykti tokia stambi klaida, juo labiau, kad benzinas buvo sutalpintas atskiruose bakuose ir lakūnai lengvai galėjo pastebėti ar jo suvartojimas vyksta normaliai; o jeigu būtų buvę pastebėta, kad nakčiai benzino nepakaks, be abejo, lakūnai būtų bandę nutūpti dar prieš naktį.

Pritaikius juridinę „nekaltumo prezumpcijos“ formulę - jei neįrodyta kitaip – benzino buvo! O kad neįrodyta (tiksliau pasakius įrodinėta neteisingai) - tą čia ir išdėsčiau.

[ Redaguota 2013 Spa 02 d., 18:15 ]
Į viršų
Kiras
2013 Spa 02 d., 19:21
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289
Toliau apie benziną.

Jei buvo benzino stygius, pabandykim paanalizuoti, kur jis galėjo "dingti".
Variantai:
1. Padidėjęs suvartojimas dėl lėktuvo apledėjimo.
2. Padidėjęs suvartojimas dėl dažno skridimo aukščio kaitaliojimo.
3. S.Dariaus susidarytas bandymų metu benzino suvartojimo grafikas klaidingas.
4. Lakūnai nesilaikė benzino suvartojimo grafiko.
5. Benzino nuotėkis.

1. Numatytame kreiseriniame "Lituanikos" skridimo aukštyje - 6000 pėdų - apie 1800 m - vasaros metu apledėjimo neturėtų būti. Aukščiau - taip, apledėjimo grėsmė reali. Tačiau netgi jei ir 1800 m aukštyje būtų apledėjimas - tai galima nusileisti žemiau iki pvz. 1000 metrų ar netgi iki 500 m. Tokiame aukštyje apledėjimo tikrai nebūtų.

2. Skridimo aukščio kaitaliojimas (žemyn - aukštyn, vėl žemyn - aukštyn) galimas, jei skridimui labai trukdo debesuotumas. Bet dėl tokių "kalnelių" ir "nusileidimų", jei jie nelabai dažni, benzino pereikvojimas labai nežymus.

3. Nėra pagrindo teigti, kad S.Darius tokiam atsakingam skrydžiui būtų susidaręs tą grafiką netikslų, panaudodamas apytikslius bandomųjų skridimų duomenis ar šiaip įvėlęs klaidų. Tokį dalyką daryti atmestinai negalima - pernelyg svarbus faktorius.

4. Kokios galėtų būti priežastys nesilaikyti grafiko?
Pamiršo sumažinti sūkius praėjus 2 valandoms? Sūkius sumažino, bet pamiršo benzino mišinį pervesti iš "riebaus" į "normalų"? Betgi tas grafikas buvo lakūnams kažkur tai labai po ranka, priklijuotas ant faneros lakšto, su pasišvietimo lempele.




Netgi jei ir buvo šie visi pirmi 4 išvardinti momentai, tai jie, anot Gustaičio komisijos Akto:
.... prileidžiant, kad benzino vartojimas ir buvo kiek didesnis, negu numatyta, vis tik neįtikėtina, kad galėtų įvykti tokia stambi klaida...


5. Benzino nuotėkis, manyčiau, vienintelis realiai galimas faktorius, kad benzino galėjo pristigti.
V.Kensgaila yra iškėlęs tokią versiją (ir ją ne kartą kartojęs), kad dalis benzino galėjo nutekėti pro avarinius greito išpylimo vožtuvus. Jis tuos vožtuvus laikė nepatikimais.
Tačiau vėlgi, tokio fakto niekas negalėtų patvirtini, jokie archyviniai dokumentai tuo klausimu nebus rasti. Nors ir paneigti tokią versiją pakankamai sunku. Reikėtų tų vožtuvų tyrinėjimo ar bandymų - ar jie gali atsikratyti nuo vibracijos ar ne. Ir tai, kas galėtų teigti, kad būtent taip atsitiko tada - prieš 80 metų(!)
Vienu žodžiu, negalima taikyti "kaltumo" prezumpcijos - galėjo išbėgti - išbėgo.
O jei ir buvo taip, kad tie vožtuvai praleido, tai lakūnai skrydžio metu būtų tą pajutę: benzinas iš didžiųjų bakų būtų pasibaigęs anksčiau nei numatyta (pagal apskaičiavimas didžiųjų bakų+skardinių benzinas turėjo baigtis apie 28 skridimo valandą - kažkur Airijoje ar Škotijoje).

Apibendrinus, galima maždaug taip atsakyti į pradžioje keltus klausimus:
2. Prieš katastrofą „Lituanikos“ benzino atsargos nebuvo minimalios tiek, kad reikėtų nedelsiant ieškoti vietos tūpti.
1. Ar prieš katastrofą „Lituanika“ turėjo benzino pakankamai, jog nuskristų iki Kauno - 100% atsakyti negalima, bet tikimybė, kad turėjo užtektinai - pakankamai didelė.
3. Jei benzino likutis buvo nepakankamas, kad pasiektų Kauną, lakūnai šią aplinkybę būtų žinoję dar prieš sutemas.

Į viršų
Kiras
2013 Grd 20 d., 13:21
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289



Jei po katastrofos benzino bakas yra tokios būklės ir jis randamas tuščias, tai:

1. Ir prieš katastrofą jis buvo tuščias.
2. Buvo pilnas, bet katastrofos metu ir/ar po jos benzinas išbėgo.
3. Tarpinis variantas - benzino buvo pusė bako, bet katastrofos metu visas išsiliejo.

Kurį variantą rinktumėtės?

Nuotrauka iš G.Sviderskytės videosiužeto.

[ Redaguota 2013 Grd 20 d., 13:32 ]
Į viršų
JG52
2014 Sau 10 d., 12:53
Užsiregistravęs dalyvis #156
Prisijungta: 2010 Rgp 19 d., 14:53
Pranešimų: 497
Vienoje iš Kiro pateiktų nuotraukų matyti apvali skylė.


Video siužetuose apie "Lituanicos" skaitmeninimą (1:09 sek.) ši skylė matyti ir ji projektuojama į lėktuvo apačią (video siužeto pabaigoje, 2.03 sek), panašu, kad po benzino baku. Gal čia ir yra tas greito kuro išleidimo vožtuvas? Bet jis - tik vienas...
http://www.lituanica-documentica.lt/index.php?id=369

Į viršų
JG52
2014 Sau 10 d., 12:55
Užsiregistravęs dalyvis #156
Prisijungta: 2010 Rgp 19 d., 14:53
Pranešimų: 497
Šieme video siužete, šią skylę galima pastebėti 44-48 sek.
http://vimeo.com/82231422
Į viršų
Kiras
2014 Sau 10 d., 20:50
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289
JG52 rašė ...

Vienoje iš Kiro pateiktų nuotraukų matyti apvali skylė.

Gal čia ir yra tas greito kuro išleidimo vožtuvas? Bet jis - tik vienas...

Taip, čia greito benzino išpylimo vožtuvas (ar jo gaubtas). O kitas matosi šiek tiek kairiau labai pastrižu kampu. Mano manymu, smūgio metu "Lituanikos" liemens rėmas sulinko ar lūžo, todėl tas antrasis vožtuvas toje užsilenkusioje dalyje.
Į viršų
Kiras
2014 Rgp 04 d., 18:00
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1289
Įdomi bako forma



Nuotrauka iš G.Sviderskytės facebooko.

Į viršų
Eiti į puslapį   <<        >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook