Diskusijos

Moderatoriai: Arius, Nerijus Korbutas, Pijus, Mindaugas, Kiras
Autorius Pranešimas
Nerijus Korbutas
2009 Lie 07 d., 01:05
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 4086
Apie S.Girėną - straipsnis "Margutyje" savaitė po žūties
Į viršų
Nerijus Korbutas
2009 Lie 13 d., 00:57
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 4086
Apie S.Girėną - P.Jurgėlos knygoje Sparnuoti Lietuviai. Darius ir Girėnas
Į viršų
Nerijus Korbutas
2009 Spa 25 d., 23:53
Administratorius

Užsiregistravęs dalyvis #2
Prisijungta: 1970 Sau 01 d., 03:00
Pranešimų: 4086
Apie S.Girėną Aviacijos Pasaulyje:

G.Ramoška - Antrasis "Lituanikos" pilotas
Į viršų
Bamperis
2020 Spa 14 d., 16:06
Kukutis
Užsiregistravęs dalyvis #991
Prisijungta: 2013 Bal 08 d., 22:07
Pranešimų: 92
Sklaidant senesnius leidinius galima sutikti nurodą, kad Stasys Girėnas turėjo leitenanto laipsnį. Būtų įdomu apie tai sužinoti plačiau.
Ačiū.
Į viršų
Kiras
2020 Spa 14 d., 17:25
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Kadangi S.Darius buvo kapitonas, tai ne fasonas būtų, jei jo pavaldinys būtų buvęs tik eilinis. Todėl ir "suteikė" "leitenanto" laipsnį. Kas suteikė? Kaip dabar sakoma - žiniasklaida.
O gal vokiečiai:
Iš vokiečių PRANEŠIMO:
Katastrofos vietoj (žr. žemėlap. 3) rastas visiškai sudaužytas lėktuvas Nr. 688 E modelio Remodeled Bellanca C.H. 300. Lėktuvas turėjo vardą „Lituanica“ ir pagal užsibrėžtą maršrutą skrido per vandenyną iš New-Yorko į Kauną. Skrido du Amerikos piliečiai:

1) Lakūnas kapitonas Steponas D a r i u s, gimęs Lietuvoje 1897 m. sausio mėn. 9 d., turįs liudymą „Transport Pilot Rating authority Class II, Lizenz Nr. 1862, 1930 m. kovo mėn. 7 d.“

2) Lakūnas leitenantas Stasys G i r ė n a s (Girch), gimęs Lietuvoje 1894 m. spalių mėn. 15 d., turįs liudymą „Transport Pilot, S. Rating authority Class I, Lizenz Nr. 18695 1931 m. sausio mėn. 17 d.“

Šiaip tai ir S.Dariaus kapitono laipsnis turėtų būti kvestionuojamas. Tarpukario Lietuvos kariuomenės dimisijos kapitonas - taip. Bet JAV armijoje jis buvo tik grandinis.
O galgi, JAV pripažindavo kitų šalių kariuomenių karinius laipsnius? Bet tokiu atveju, koks nors buvęs caro armijos kariškis galėtų būti poručikas. O ar yra toks laipsnis USA Army? Nesu šios srities žinovas.

Į viršų
Pijus
2020 Spa 14 d., 19:32
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Kiras rašė ...

Šiaip tai ir S.Dariaus kapitono laipsnis turėtų būti kvestionuojamas. Tarpukario Lietuvos kariuomenės dimisijos kapitonas - taip. Bet JAV armijoje jis buvo tik grandinis.
O galgi, JAV pripažindavo kitų šalių kariuomenių karinius laipsnius? Bet tokiu atveju, koks nors buvęs caro armijos kariškis galėtų būti poručikas. O ar yra toks laipsnis USA Army? Nesu šios srities žinovas.


Nemanau, kad Dariaus laipsnis turėtų kvestionuojamas. Jis teisėtai buvo pakeltas į Lietuvos Aviacijos kapitono laipsnį, nors kapitono antpečių taip ir nebespėjo užsidėti.

Marcinkus, po mokymų RAFe, buvo pakeltas į karininkus. Tiesa, ne į jo laipsnį Lietuvos Aviacijoje atitinkantį Flight Lieutenant (kapitoną). Į Flight Lieutenant jis buvo pakeltas vėliau, bet pakeltas. Žinoma, tai buvo karo atveju ir Marcinkaus karininko išsilavinimas buvo įvertintas. Nežinau, kaip būtų JAV kariuomenėjė, jei Darius būtų sugalvojęs joje tarnauti grįžęs iš Lietuvos. Manau, kad tiek karo, tiek taikos metu, po atitinkamų apmokymų, būtų buvęs pakeltas bent jau į leitenantus, nes jau buvo pilotas, kad ir kitoje šalyje baigęs mokymus. Tuo pačiu, Darius nebuvo visiškai žalias JAV kariuomenės sistemoje - buvo karo veteranas, todėl galvoju, kad į šiuos jo nuopelnus būtų buvę atsižvelgta.

Darius nebuvo dimisijos kapitonas, o atsargos kapitonas. 1928 m. jis buvo paleistas į Aviacijos karininkų atsargą. Dimisijos kapitonu Darius galėjo palikti nebent dėl amžiaus cenzo ar sveikatos būklės. 1927 m. Dariaus sveikatos būklė buvo normali, o amžius dar pakankamai jaunas - 31 metų, todėl iki amžiaus cenzo buvo dar toloka.

Taigi, manau, kad Dariaus laipsnis neturėtų būti kvestionuojamas. 1927 m. jis išvyko į JAV, ten į kariuomenės gretas neįsitraukė, todėl teisėtai galėjo būti vadinamas kapitonu, kurį užsitarnavo Lietuvoje.

[ Redaguota 2020 Spa 14 d., 19:36 ]
Į viršų
Kiras
2020 Spa 15 d., 18:32
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Na sakykim, ne kvestionuojamas, o revizuojamas ar analizuojamas.

Atsargos ar dimisijos? Dimisija - kai išeinama į pensiją ar dėl sveikatos. Atsarga - kai yra kariuomenės rezerve ir, esant reikalui, gali būti mobilizuotas.
Ar galėjo S.Darius 1927 - 1933 metų laikotarpiu būti mobilizuotas į Lietuvos Kariuomenę? Ne, nes jis buvo JAV pilietis.
Beje, jei transatlantinis skrydis būtų pasisekęs, tikriausiai S.Dariui būtų suteiktas dar aukštesnis laipsnis. Dargi, ko gero, praleidžiant majorą, iškart papulkininkio. Panašiai kaip J.Gagarinas - išskrido - vyr. leitenantas, o nusileido - majoras.

Dabar pažvelkim iš kitos pusės. Amerikos lietuviams - be jokių kalbų - kapitonas. Eiliniam amerikiečiui, kuris perskaitys žinutę laikraštyje apie tragediją - irgi, matyt, bus kapitonas.



Tačiau, jei tokią žinutę perskaitys koks nors štabo generolas - jam gali kilti klausimai: koks kapitonas? koks leitenantas? kokiuose daliniuose tarnavo? kada buvos suteikti laipsniai? kokie įsakymų numeriai?

Taigi, formaliai - kapitonas, oficialiai - civilis lakūnas.

Į viršų
Pijus
2020 Spa 15 d., 22:24
Pijus

Užsiregistravęs dalyvis #4
Prisijungta: 2008 Lap 05 d., 16:57
Pranešimų: 889
Kiras rašė ...

Atsargos ar dimisijos? Dimisija - kai išeinama į pensiją ar dėl sveikatos. Atsarga - kai yra kariuomenės rezerve ir, esant reikalui, gali būti mobilizuotas.
Ar galėjo S.Darius 1927 - 1933 metų laikotarpiu būti mobilizuotas į Lietuvos Kariuomenę? Ne, nes jis buvo JAV pilietis.

Žinoma, kad į atsargą. Tai liudija ir Įsakymai Aviacijai, kad 1928 m. jis paleistas į Aviacijos karininkų atsargą. Teoriškai būtų galėję mobilizuoti. Manau, kad esant karui, Darius būtų parvykęs į Lietuvą kiek įmanoma greičiau. Jis nebūtų praleidęs tokios progos pasireikšti ir pakariauti. Apie Dariaus JAV pilietybę galime taip laisvai šnekėti iš dabartinės perspektyvos. Nors Darius iš Lietuvos išvyko, kaip JAV pilietis, turbūt, niekam tuo nesigyręs, bet jis neatsisakė ir Lietuvos pilietybės. Jeigu būtų oficialiai atsisakęs Lietuvos pilietybės, jis greičiausiai būtų buvęs išbrauktas iš kariuomenės sąrašų, kaip nutiko porai vėliau tarnavusių lakūnų. Tuo tarpu, praėjus pusmečiui nuo išvykimo į JAV, Darius dar buvo perkeltas į 1-ąją eskadrilę, tai tuo metu niekam net nekilo noras tikrinti jo pilietybės klausimų.

Kiras rašė ...

Beje, jei transatlantinis skrydis būtų pasisekęs, tikriausiai S.Dariui būtų suteiktas dar aukštesnis laipsnis. Dargi, ko gero, praleidžiant majorą, iškart papulkininkio. Panašiai kaip J.Gagarinas - išskrido - vyr. leitenantas, o nusileido - majoras.

Na, būtų galėjęs pakelti nebent į pulkininką leitenantą, Lietuvos kariuomenė niekuomet rusiško papulkininkio neperemė

Kiras rašė ...

Tačiau, jei tokią žinutę perskaitys koks nors štabo generolas - jam gali kilti klausimai: koks kapitonas? koks leitenantas? kokiuose daliniuose tarnavo? kada buvos suteikti laipsniai? kokie įsakymų numeriai?

Taigi, formaliai - kapitonas, oficialiai - civilis lakūnas.


Tikras Lietuvos Aviacijos atsargos kapitonas, paskutinė tarnybos vieta - 4-oji eskadrilė. Laipsnis suteiktas 1927 metais. Įsakymą, jeigu domins, galiu surasti.

Sutinku, Darius skrydį oficialiai atliko, kaip civilis lakūnas, nes per Atlantą skrido su civilinio lakūno licencija. Lietuvos karo lakūnai, panašu, išvis neturėjo jokių licencijų. Taigi, skrydį atliko civilinis lakūnas, Lietuvos Aviacijos atsargos kapitonas.


[ Redaguota 2020 Spa 15 d., 22:26 ]
Į viršų
Kiras
2020 Spa 16 d., 16:59
Kiras

Užsiregistravęs dalyvis #19
Prisijungta: 2008 Lap 24 d., 19:16
Pranešimų: 1398
Pijus rašė ...

Sutinku, Darius skrydį oficialiai atliko, kaip civilis lakūnas, nes per Atlantą skrido su civilinio lakūno licencija. Lietuvos karo lakūnai, panašu, išvis neturėjo jokių licencijų. Taigi, skrydį atliko civilinis lakūnas, Lietuvos Aviacijos atsargos kapitonas.

Na va, štai ir visas kvestionavimas
Į viršų
 

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System

Svetainės nuorodos













Sveiki,

Prisijungimo vardas:

Slaptažodis:




Prisiminti mane

[ ]

Facebook